Geslaagde MaS & vrijwilligersmarkt

6 oktober 2016

Gisteren hebben we genoten van een geslaagde MaS (maatschappelijke stage) &  vrijwilligersmarkt. Deze markt wordt elk jaar georganiseerd door Scoop . Veel Almelose maatschappelijke- & vrijwilligersorganisatie mogen zich presenteren.

De markt begon met warm welkom door de nieuwe burgemeester Arjen Gerritsen. Daarna stormden meer dan 300 leerlingen van Het Noordik, Canisius en het Erasmus College de deuren door. Op zoek naar een maatschappelijke stage voor het komende schooljaar. Een maatschappelijke stage is eigenlijk hetzelfde als vrijwilligerswerk. De leerlingen krijgen geen geld voor het werk dat ze doen. Het doel is dat ze wat leren van de stage en dat ze merken hoe leuk het is om iets te doen voor de mensen om je heen! Dit is meteen het verschil met een ‘gewone’ stage, die ze doen voor de opleiding. Misschien vinden ze het wel zo leuk, dat ze besluiten om langer vrijwilligerswerk te gaan doen.

En ja, dat leeft ook onder de jongeren, want:  “Mevrouw, als ik nu tijdens het project erachter kom dat ik het werk heel leuk vindt, mag ik dan ook langer blijven”? Dit werd letterlijk gevraagd aan Ruth tijdens een gesprek met één van de jongeren. Wij, Lidy en Ruth, hebben genoten van al die jongeren om onze stand. We hebben maar liefst 17 leerlingen aangemeld gekregen. Zij gaan verdeeld over een aantal groepen verschillende Presentstageprojecten doen.

Karaoke met ouderen, knutselen met kinderen uit het AZC, hightea en cupcakes voor gehandicapten,

zoveel leuke ideeën hebben we al met elkaar kunnen sparren. Wij hebben er zin in. We kregen zelfs een persoonlijke aanbeveling door de nieuwe burgemeester. Hij is erg enthousiast over ons werk. De Presentstageprojecten zullen waarschijnlijk begin volgend jaar uitgevoerd gaan worden. Na de MaSmarkt vond aansluitend de vrijwilligersmarkt plaats. Ook hier hebben we een aantal leuke en enthousiaste mensen gesproken. Wie weet binnenkort een aantal nieuwe flexers erbij.

Onderstaand een aantal foto’s voor een indruk van de markt. [sb-custom-gallery]14606417_547813602074360_828463921975206801_n img_2549 img_2550 img_2551 img_2552