Scholen Present

20 december 2016

Wat hebben geweldige dagen beleefd met leerlingen van basisschool De Fakkel. Na goede voorbereidingen en gesprekken met leerkrachten én natuurlijk de leerlingen hebben maar liefst 79  leerlingen, verdeeld over 12 groepen en 4 razende reporters prachtige projecten gedaan. Er zijn taarten gebakken, bloembollen gepoot, gegymd en schoongemaakt, gezongen en muziek gespeeld, kerstbakjes gemaakt en nog veel meer.

We willen allereerst de mooie reacties van de kinderen met jullie delen:
Project ’taart bakken’: wij gingen appeltaart bakken met oude, demente, mensen. Ze vonden het heel leuk dat we dat wilden doen en konden het best goed. We konden alleen niet de taart opeten in verband met de tijd.

Project ‘bloembollen poten en koeien wassen’:  wij gingen bloembollen poten in de tuin van zorgcentrum Trivium. We hebben meer dan 200 bloembollen gepoot. In de tuin staan ook plastic koeien. Die zijn al 3 jaar oud en nog nooit schoongemaakt.

Project ’tuinmeubels schoonmaken’: wij hebben tuinmeubels schoongemaakt en dat vonden we heel leuk om te doen. De tafels glommen helemaal. Daarna namen we nog een kijkje op de afdelingen bij de ouderen.

Project ‘fitness’: we hebben ouderen geholpen om te brengen naar de fitnessruimte. We mochten helpen met het testen en hebben mee gegymd met de ouderen. We vonden het leuk om ouderen blij te maken

Project ‘muziekvoorstelling: het was super leuk om te zingen en te spelen in het bejaardentehuis, vooral omdat er na afloop een vrouw naar me toe kwam en vroeg “mag ik ook even op jou viool spelen?” Ik vond het zo mooi : ze stond echt in de viool houding!

Uit bovenstaande reacties blijkt hoe succesvol het koppelen van leerlingen aan maatschappelijke initiatieven en hulpontvanger is. Door heel Nederland hebben collega Presenten ook deze ervaring en dat heeft ons doen besluiten om de ervaringen te gieten in een nieuwe methode: Scholen Present.

Er wordt landelijk onderzoek gedaan, ervaringen uitgewisseld en geëvalueerd. In Almelo zijn we bezig om een lespakket te ontwikkelen, zodat meerdere basisscholen zich bij Present kunnen aanmelden en maatschappelijke projecten kunnen doen met hun leerlingen.

De verwachting is dat we midden 2017 het lespakket zullen aanbieden bij de scholen. Heb je nu al interesse?, meld het ons.