Present zijn in de Kinderboekenmaand

22 september 2016

Dit jaar is het thema van de kinderboekenmaand Vertel nog eens!
In het kader daarvan brengt Ark Media het prentenboek Opa en oma gezocht uit. Dit is een voorleesverhaal over grootouders geschreven door Willemijn de Weerd. Het boek kan goed dienen als startpunt om het met jonge kinderen te hebben over een thema als burgerschap.

Het boek sluit aan bij de activiteiten van Stichting Present. We weten uit ervaring hoe mooi het is om in vrijwilligerswerk ook de unieke kracht van kinderen in te zetten. Op school leren kinderen over hun toekomstige plek in de samenleving. Present wil scholen, klassen en ook gezinnen erbij begeleiden als ze zich vrijwillig inzetten voor kwetsbare mensen in hun eigen buurt. Dit idee sluit aan bij zowel de kerndoelen van het primair onderwijs als bij de Wet maatschappelijke ondersteuning. We ontwikkelden al eerder een werkwijze voor de inzet van gezinnen en voor het vormgeven van maatschappelijke stages. In beide voorbeelden ontdekten ouders en leraren in een nieuwe context nieuwe talenten van kinderen. Kinderen die maatschappelijke betrokkenheid leren door dit in praktijk te brengen, en volwassenen die dáár weer van leren. Mooi!

Wil je je klas, groep of gezin op een laagdrempelige manier kennis laten maken met vrijwilligerswerk tijdens de kinderboekenmaand? Wij helpen je graag op weg:

• Het boek Opa en oma gezocht is verkrijgbaar in de boekhandel of via Ark Media.
  • Er is een lesbrief ontwikkeld voor scholen, om 8 lessen mee te kunnen vullen. Klik hier om deze te downloaden.
  • Wil je weten wat je kunt betekenen voor ouderen in je buurt? Neem contact op met een stichting Present in je regio.
  • Bij het boek is een interactieve kindervoorstelling ontwikkeld door Willemijn de Weerd en violiste Marieke Booij. Tijdens de vrolijke voorstelling met verhalen, muziek en een handpop ontdekken kinderen hoe je er voor ouderen kunt zijn.

Alles nog eens overzichtelijk bij elkaar? Bekijk de flyer.