Hoe zit het met de hulp aan vluchtelingen?

07-11-2015

Wat gebeurt er eigenlijk voor de vluchtelingen? Toen bekend werd dat in de Americahal een tijdelijke vluchtelingenopvang zou komen, bleken veel Apeldoorners direct bereid deze mensen een hand toe te steken. Present heeft een plek gekregen in het organiseren van dit grote aanbod van vrijwilligers. Sinds begin september is Jantine Borreman betrokken bij de coördinatie van activiteiten namens Present. Zij denkt mee over en coördineert de activiteiten die door vrijwilligers worden georganiseerd voor de vluchtelingen. Zij onderhoudt de contacten met het COA en de vrijwilligers.

JantineBorremanJantine: “De vluchtelingen hebben behoefte aan activiteiten. In de afgelopen weken hebben tientallen vrijwilligers iets met en voor de asielzoekers gedaan. Zo is er iemand die iedere week een buiten-fitnessles geeft, een groep gaat houthakken, er is een muziekavond gehouden, sportactiviteiten staan ook vaak op het programma. Het wordt door de mannen zeer gewaardeerd.” Verder zijn we bezig met het opzetten van cultuur- en taallessen. Daarvoor hebben zich wel 130 vrijwilligers aangemeld. Dit plan staat nog in de stijgers en moet nog verder vorm krijgen.”

Wat kun je doen voor de vluchtelingen?
Als mensen een activiteit willen organiseren voor de mannen in de noodopvang, kunnen ze zich opgeven via dit formulier. Als je liever persoonlijk contact hebt met één of enkele mensen, kun je je opgeven als gastgezin. Mensen die spullen willen doneren verwijzen we naar het Rode Kruis.