Present breidt uit naar Winterswijk

19 oktober 2016

In januari start Stichting Present in Winterswijk. Present biedt praktische hulp aan mensen in kwetsbare situaties. De formule is uniek. Present gaat uit van het aanbod van groepen vrijwilligers. Dat kunnen collega’s, sportvrienden, families, studenten, kerkgenootschappen etc. zijn. Mensen die graag, eenmalig, wat voor hun medemens willen betekenen, maar niet weten hoe. Ze melden zich bij Present en geven aan welke praktische klussen ze graag doen, bijvoorbeeld tuinieren, schilderen, hulp bij verhuizing of schoonmaken. “We willen mensen helpen die zelf geen netwerk, weinig financiën of een slechte gezondheid hebben. Het gaat om vrijwilligerswerk achter de voordeur, dus bij de mensen thuis”, vertelt Nelly de Vries, algemeen coördinator van Present Doetinchem.

Present zoekt bij dit aanbod vervolgens een passende vraag, en doet dit altijd in samenwerking met sociale teams en andere professionals van zorg- en welzijnsorganisaties. Zij leveren de hulpvraag aan. Het project wordt vervolgens professioneel voorbereid en begeleid. Deze formule slaat aan. “Veel mensen zetten zich graag in voor een ander, maar liever niet structureel en liefst met enige professionele begeleiding”, vertelt Gertjan van der Molen, voorzitter van Present Doetinchem.

Al in ruim 120 gemeenten in Nederland is een Stichting Present actief. De eerste in de Achterhoek ging in 2014 in Doetinchem van start en is daar inmiddels een groot succes. Al meer dan 160 gezinnen zijn in Doetinchem geholpen door enthousiaste groepen vrijwilligers. Gertjan van der Molen: “Deze aanpak past goed bij de Achterhoek. Het is traditioneel Noaberschap in een nieuwe, eigentijdse jas. Onze ambitie is om deze formule de komende jaren over de hele Achterhoek uit te rollen. Te beginnen in Winterswijk.”

De stichting in Winterswijk is opgericht, de contacten zijn gelegd en de Winterswijkse projectcoördinator van Present, Anneke van Nierop staat klaar om van start te gaan. Op donderdag 15 december is de start- en informatiebijeenkomst voor belangstellenden gepland in het Gerrit Komrij College, van 15.30-16.30 uur. Nadere informatie daarover volgt. In januari gaat dan het eerste Present-project in Winterswijk van start.