Present viert 100ste project in Doetinchem

16 mei 2016

“De projecten van Present geven mensen in kwetsbare situaties het gevoel dat ze waardevol zijn. Vaak is een hulpproject voor hen het begin van een nieuwe start”. Dit vertelde Marleen de Vries, die namens Present Nederland vorige week de resultaten van een landelijk onderzoek presenteerde. Zij deed dit op de netwerklunch die Present Doetinchem organiseerde na het bereiken van het 100e hulpproject in Doetinchem. “Een resultaat dat onze verwachtingen ver overtreft, aldus Gertjan van der Molen, voorzitter van Present Doetinchem. “We bestaan pas anderhalf jaar en hadden niet gedacht dat het zo’n vlucht zou nemen.”

De netwerklunch, waaraan ruim honderd relaties van Present Doetinchem deelnamen vond plaats in het ‘leer-restaurant’ van het Graafschap College. De school sponsorde de lunch en de studenten bereidden en serveerden voortreffelijke gerechten.

De unieke formule van Present is een groot succes. Die formule gaat uit van het aanbod. Groepen vrijwilligers die eenmalig iets willen betekenen voor een buurt- of stadgenoot in een kwetsbare situatie melden zich bij Present. Ze geven zelf aan wat ze willen doen. Present zoekt daar vervolgens, samen met de sociale instanties, een passende hulpvraag bij en begeleidt het project van begin tot eind. ‘Veel mensen willen zich inzetten voor een ander, maar liever niet structureel en liefst met enige professionele begeleiding’, vertelt Nelly de Vries, algemeen coördinator van Present Doetinchem. “Het is een verrijkende ervaring, zowel voor de vrijwilliger als de ontvanger. Het is Noaberschap anno 2016. Het past goed bij de Achterhoek en onze ambitie is om het concept van Present de komende jaren uit te rollen in de Achterhoekse gemeenten.”

Wethouder Kees Telder was bij de lunch aanwezig en vertelde hoe hij samen met zijn collega wethouders en de burgemeester anderhalf jaar geleden het eerst Present-project in Doetinchem uitvoerde. Hij ontving een exemplaar van het landelijke onderzoek en onderstreepte het grote maatschappelijke en economische belang van dergelijk vrijwilligerswerk. “Ik ga mijn collega’s proberen over te halen om nog eens een project uit te voeren”, aldus de wethouder.

Niet alleen in Doetinchem, ook landelijk is Present een groot succes. Tien jaar geleden startte Present in Zwolle. Nu zijn er 70 stichtingen actief in 130 gemeenten die vorig jaar 6500 projecten uitvoerden met 36.000 vrijwilligers.

Bekijk hier de foto’s, gemaakt door onze vrijwillige fotograaf Giovanni Tunzi!