Ervaringsverhalen

Lees hieronder de ervaringsverhalen van mensen uit de omgeving van Deventer. Ook zij ontvingen nieuwe Nederlanders voor de maaltijd.

Ervaringen van familie McGregor (Twello) naar aanleiding van Meet & Eat in januari 2016

twello-syrian-dinner-may-16-smallerIn januari haalden wij twee Syrische broers van in de twintig op bij AZC Schalkhaar om bij ons mee te eten. Wij zijn vijftigers, onze twee kinderen (twintigers) waren er ook bij. Iedereen was eerst wat verlegen, maar er was meteen een warm contact. Het hielp wel dat een van de broers goed engels spreekt. Hun verhaal was ontroerend, hun moed en positiviteit indrukwekkend en de gesprekken oprecht geïnteresseerd. Maar soms voor ons ook wel confronterend.

Wij nodigden hen twee weken later weer uit en er ontstond een patroon van om de twee weken samenkomen bij ons om te eten en soms ook te wandelen of een eind te fietsen. Ook wilden ze dolgraag helpen met klussen: “Heerlijk om iets te doen te hebben, ik ben in Syrië altijd bezig.”

Al na een paar keer zeiden ze “De volgende keer koken wij voor jullie en we nemen alles mee.” Zo gezegd zo gedaan, heerlijk gegeten en in de maanden erna diverse Syrische kooklessen gekregen. We eten nu een stuk vaker hummus, en tabouleh salade.  Het is inmiddels een verrijkende vriendschap geworden, waarin we met elkaar meeleven. Het helpt ons om nieuws over Syrië wat meer in context en minder anoniem te zien, en we voelen ons meer betrokken. Wij hebben soms het gevoel weinig te (kunnen) doen, toch wordt het als heel veel ervaren, “alleen al om te weten dat iemand om ons geeft”.  We kunnen een Meet & Eat ontmoeting dan ook van harte aanbevelen.

Ervaringen familie Stol (Twello) – na diverse Meet & Eats

Om met de deur in huis te vallen is het op bezoek krijgen van een tweetal vluchtelingen een bijzondere ervaring. De eerste keer, een half jaar geleden,  nadat we ons hiervoor opgegeven hadden bij de organiserende Stichting Present, hebben we op een vrijdagavond twee mannen opgehaald in het AZC in Schalkhaar. Namen weet ik eerlijk gezegd niet meer maar ze waren afkomstig uit Iran en al een aantal maanden in afwachting van de verdere procedure in Nederland. De oudste van de twee had zijn vrouw en jonge dochtertje in Iran achtergelaten. Hopende dat hij ze eens naar Nederland zou kunnen laten komen. De jongste van de twee, eigenlijk nog een jongen, was alleen hier heen gekomen. Al snel bleek dat Engels best wel lastig was voor beiden. Dan vraag je jezelf wel af hoe moeilijk dat voor ze moet zijn als je je maar moeizaam verstaanbaar kunt maken in een land als Nederland. Maar de wondere wereld van iTranslate bood snel oplossingen en ook beide mannen zelf waren hierop voorbereid en konden Iraans omzetten naar Engels. Het gamen (FIFA 16) met onze jongens (2 van 14 en 1 van 11) en het later in de tuin wat voetballen was erg leuk voor. Opvallend was hoe ongelooflijk gemakkelijk onze kinderen aansluiting vonden met de gasten en het niet spreken van elkaars taal absoluut niet als hinderlijk hebben ervaren. Al met al een erg leuke avond waarbij onze Iraanse gasten het zeer hebben gewaardeerd door wild vreemde mensen te worden uitgenodigd om daar samen te gaan eten.

De tweede keer dat ons aangemeld hebben voor een Meet&Eat hebben we twee jongens uit Soedan opgehaald uit het Noodopvanglocatie aan de Laan van Borgele. Als je hoort dat ze uit Darfur afkomstig zijn en daar hun familie nog hebben wonen die nu als gevolg van de (burger)oorlog en droogte niets meer over hebben van hun oorspronkelijke boerderij, dan is dat bizar dit te horen van iemand die tegenover je zit en je aankijkt. Ondanks dat we over de tocht vanuit Soedan naar Europa niet uitvoerig hebben gesproken, bleek uit alles wel dat dit een zware periode voor ze is geweest. Engels praten met deze bijzonder vriendelijk jongens ging iets gemakkelijker dan bij onze vorige gasten. Ook hier was de waardering van onze gasten erg groot. Het toetje dat ze voorgeschoteld kregen bestond uit appel gevuld met krenten en kaneel en overgoten met vanillesaus uit de oven. Voor ons een bekend gerecht maar voor hun was het volledig nieuw en viel bijzonder goed in de smaak. Ook aan deze avond kwam weer een einde en ook hier was de waardering van de twee jongens bijzonder groot.

Binnenkort gaan we ons weer aanmelden voor een Meet&Eat avond. Voor ons en zeker voor onze kinderen goed om met vluchtelingen in contact te komen en te ervaren dat dit (natuurlijk) hele normale en aardige mensen zijn. En voor de gasten is het een avondje eens wat anders hetgeen ze heel erg goed kunnen gebruiken….