Present 1 jaar present!

31 maart 2017

Donderdag 30 maart was er een presentatie rondom het feit dat Stichting Present Noordwest Friesland een jaar actief is in deze regio. Vertegenwoordigers van gemeenten, gebiedsteams, kerken, maatschappelijke organisaties en de mensen van het eerste uur waren hiervoor uitgenodigd. Allemaal betrokkenen die het afgelopen jaar van belang zijn geweest voor Stichting Present.

“De gordijnen zijn letterlijk open gegaan”

Een variatie aan sprekers vertelde hoe Stichting Present hier in Noordwest Friesland tot stand is gekomen, hoe bestuursleden werden gevonden, hoe het operationeel team is samengesteld en wat het effect is van de praktische en sociale projecten. Audrey van Merode, van gebiedsteam Franekeradeel, vertelde bijvoorbeeld dat na de uitvoering van een project (het opruimen en opknappen van een huis) er een positieve wending in het gezin heeft plaatsgevonden. “Er wordt meer hulp toegelaten, ook voor de kinderen, terwijl de moeder daarvoor zorgmijdend was. De gordijnen zijn letterlijk opgegaan”.

Anja Schilder, als coördinator in dienst van de stichting, vertelde dat er in 2016 verschillende type groepen zich voor de samenleving hebben ingezet bij 10 praktische projecten (verhuizingen, opknappen van een tuin) en 2 sociale projecten (ontmoetingen ouderen en alleenstaande moeders). En dat er in Franeker en Harlingen het succesvolle kerstengelproject is uitgevoerd. Voor 2017 verwacht de stichting 20 projecten uit te voeren, mede gezien de ontwikkelingen in de samenleving waarbij de overheid meer verwacht van burgers in een participatiemaatschappij. De kosten per project bedragen gemiddeld € 500,- en moeten worden gefinancierd door fondsen en bijdragen van gemeenten. Zo is men bij de stichting nog op zoek naar een fondsenwerver.

Hoe werkt Present

Stichting Present wil een brug slaan tussen mensen (groepen) die iets hebben te bieden en mensen (hulpvragers) die daarmee geholpen kunnen worden. Vanuit de visie om een maatschappelijke beweging op gang brengen waarbij steeds meer mensen het vanzelfsprekend vinden om naar elkaar om te zien.

Wanneer een groep (een gezin, team of bedrijf) zich aanmeldt om eenmalig een project te willen doen, dan worden eerst de gewenste datum, wensen en talenten van de groep in kaart gebracht. Daarna wordt gekeken welke hulpvraag er ligt bij de verschillende maatschappelijke organisaties en of die overeenkomt met wat de groep heeft te bieden en kan doen. De groep wordt bij de uitvoering van het project ondersteund door Stichting Present. De hulpvrager wordt voor, tijdens en na het project begeleid door de maatschappelijk organisatie die de hulpvraag heeft ingediend.

De aanwezigen hebben deze middag een helder beeld gekregen over de rol van Present. Na de presentatie was er nog tijd en ruimte om na te praten, elkaar te ontmoeten en bruggen te slaan. Een ontmoeting die naar meer smaakt.