Column ‘The power of one’

22 november 2016

Elke maand schrijft Katrien Ruitenburg, de coördinator van Present Nunspeet, een column in de weekkrant Huis-aan-Huis van Nunspeet. Dit keer (15 november) was het inspirerende thema: ‘The power of one’. Hieronder laten we je meelezen:

“Een tijdje geleden las ik iets moois. Een gewone Nederlander, Peter Smith, ergerde zich aan zwerfvuil. Hij gooide zelf nooit iets op straat, en hij moest wel aankijken tegen de rommel van anderen. Hij was geen deel van het probleem, vond hij.

Maar, ontdekte hij, hij was ook geen deel van de oplossing. Hij besloot toen voortaan iedere dag 1 stuk zwerfvuil op te ruimen. En waar kwam hij achter? Dat hij lol had in het opruimen.

The Power of One

‘De kracht van 1’ is een begrip dat hierbij past. Door met zichzelf af te spreken dat hij 1 stuk zwerfvuil per dag zou oppakken, hielp Peter Smith zich over zijn ergernisdrempel heen. Het was een haalbaar doel. Je straat of zelfs je dorp schoonhouden klinkt misschien inspirerender, maar doe het maar eens!

Zo is het ook met andere doelen. Je kunt moedeloos worden als je ziet hoeveel er loos is in de wereld om je heen. In je naaste omgeving zie je mensen worstelen met problemen die te groot voor hen zijn. En als je soms iets tot je doordringt van de nood verder weg, kun je de neiging hebben je daarvoor af te sluiten.

Jij laat waarschijnlijk je troep niet rondslingeren, en jij hebt je leven misschien redelijk op orde. Daarmee ben je geen deel van het probleem.

Deel van de oplossing

Maar ben je ook deel van de oplossing? Neem je voor iets positiefs te doen. Iets dat bij jou past. En denk dan vooral aan kleine dingen. Glimlach op straat naar iemand. Maak een praatje. Raap een blikje op. Doe een kaartje met een wens of een compliment bij iemand in de bus. En dat hoeft niet de brievenbus van een bekende te zijn.

Presentproject

Bij Present geloven we ook in The Power of One. Mensen die geen tijd hebben om iedere week vrijwilligerswerk te doen, kunnen zich bij Present 1 keer inzetten. Ja, 1 keer. En 1 dagdeel kan al genoeg zijn om via Present verschil te maken in het leven van iemand met problemen. Dan ben je deel van de oplossing.”