Aanmelden als...

Ontdek hoe waardevol het is om samen met vrienden, collega’s of je gezin een ander te ontmoeten en te helpen.

aanmelden ALS GROEP

Wil je je tijd en talent graag zinvol inzetten? We hebben verschillende mogelijkheden voor je.

aanmelden ALS Individu

Word Fannoot

Het werk van Present groeit! Vind jij het ook belangrijk dat steeds meer mensen in Purmerend het vanzelfsprekend vinden naar elkaar om te zien? Neem dan een aandeel in Present.

Steun ons als Fannoot

Nieuw: Present voor gezinnen!

Present voor gezinnen

ROLSTOEL 4-DAAGSE ZIT ER WEER OP
Donderdag de jaarlijkse avond 4-daagse afgesloten. Maandag was qua weer ook dit jaar de slechtste dag, maar gelukkig kon het deze keer toch doorgaan en is er alle avonden gelopen en vooral geduwd. Hierbij nog even een foto van de actie, de eet- en drinkpauze halverwege en vooral ook van de groep Present vrijwilligers die de laatste avond mee liep. Veel van hen liepen meerdere avonden en in totaal deden 43 Presenters mee. Ook onze Syrische nieuwkomers bleven meedoen, één van hen zelfs alle avonden. Aan de laatste foto is wel te zien hoe enthousiast ze waren. Ook de (60!) bewoners van Novawhere die zo door Purmerend gingen vonden het prachtig. Een heel goede gewoonte. Vrijwilligers: bedankt en tot volgend jaar!

3 days ago

ROLSTOEL 4-DAAGSE ZIT ER WEER OP

HUISRAAD GEZOCHT VOOR SYRISCHE PURMERENDERS
De afgelopen maanden hebben we als Present een aantal mooie en heel verschillende projecten mogen doen met de Syrische statushouders uit het Jaap van Praaghuis, die daar wachten op gezinshereniging en een woning: Syrisch/Nederlands 3-gangen diner voor 50 man, middagje strand, tuin opknappen en elke avond duwen in de rolstoel 4-daagse van verpleeghuis Novawhere.

Langzamerhand krijgen zij nu huizen toegewezen en komen hun vrouwen en kinderen naar Nederland. Zoals afgelopen week voor Mohammed, die voor het eerst zijn vijf maanden oude zoon zag op Schiphol en waar we gelukkig al een bedje en een kinderwagen voor konden regelen. Voorlopig zitten zij nog met hun drieën op de ene kamer van Mohammed.
Verder gaat het op dit moment nog om vier gezinnen met kinderen in de leeftijd van 3-17 jaar en 5 mannen zonder kinderen.

Om hun toegewezen lege woning in te richten krijgen ze een minimale lening waar vooral apparatuur als koelkasten en wasmachines van kan worden gekocht. Daarnaast zijn er nog heel veel spullen nodig, denk aan bedden, tafels, kleding, speelgoed, linnengoed, keukenspullen, gordijnen, etc. Mocht u bruikbare huisraad hebben, neem dan contact op via huisraadpresentpurmerend@gmail.com en wij gaan kijken hoe we dat op de juiste plek kunnen krijgen.

5 days ago

HUISRAAD GEZOCHT VOOR SYRISCHE PURMERENDERS

Lenie Rademaker, Mirjam Van Der Gaag and 10 others like this

View previous comments

Rianne CreatiefBij de weggeefwinkel op de rudolf garrelstraat hebben ze misschien nog servies ;) en er wordt geregeld spullen aangeboden op de weggeefhoek 0299. Misschien dat in de gaten houden ;)

5 days ago

1 Reply

Avatar

Angelien NietfeldIemand bied net huisraad aan van een moeder ivm verhuizing naar verpleeghuis op FB pagina wij weidevenners

1 Reply

Avatar

Christel Woudstra-van Der WindenIk heb een 2 persoons boxspring met matras en misschien ook nog wel wat beddegoed. Ik heb ook nog een glazen bureau/tafel met bureaustoel. Wel graag zsm ophalen.

3 Replies

Avatar

Carla ZwaanstraWe hebben nog een kinderstoel indien nodig?

Avatar

Sandra ZwartAankomende zaterdag is er een weggeefdag van de weggeefwinkel Edam, misschien een idee om daar met een paar leden van de gezinnen heen te gaan?

1 day ago   ·  1

Comment on Facebook

WEER MET DE ROLSTOEL OP PAD
Gisteravond de eerste avond gelopen van de jaarlijkse rolstoel - avond - 4 - daagse van verpleeghuis Novawhere. Present zorgt elke avond voor 20 vrijwilligers (van de meer dan 50!), waaronder nu ook 5 Syrische statushouders die voorlopig gehuisvest zijn in het naburige Jaap van Praag huis. Omdat er nogal wat bewoners van Novawhere niet naar buiten konden vanwege het vrij slechte weer,waren er duwers over en liep er met elke duwende Syriër ook een Nederlandse vrijwilliger mee. Zo kon er meteen nog een stukje taalles gegeven worden. Sommige bewoners moesten wel even wennen, maar aan het eind van de wandeling was het helemaal OK. Eén van hen (zelf op 18-jarige leeftijd alleen uit Indonesië naar hier gekomen) was helemaal onder de indruk van hoe goed ze elkaar al konden verstaan.

1 week ago

WEER MET DE ROLSTOEL OP PAD

PRESENT “VLUCHT” DE TUIN IN
Gisteren hebben 6 Syrische statushouders onder leiding van 2 vaste Present vrijwilligers een tuin opgeknapt. Heel hard gewerkt en het resultaat mag er zijn. Tom de Jong van D66 Purmerend was aanwezig bij start en afsluiting en was blij verrast dat Present zo'n verschil kan maken in één dag. Dat is inderdaad nu net de kracht van Present: een brug slaan tussen hulpgevers en ontvangers en door dat met een groep vrijwilligers te doen in korte tijd veel bereiken. Dat geeft mensen perspectief en een nieuwe start. Heel mooi natuurlijk dat deze keer vluchtelingen de hulp-gever waren. Zij hopen allemaal binnenkort met hun gezin herenigd te worden en een woning te krijgen in Purmerend. Zo iets voor een ander betekenen is een goed begin van de inburgering in hun nieuwe woonplaats.

1 week ago

PRESENT “VLUCHT” DE TUIN IN
Gisteren hebben 6 Syrische statushouders onder leiding van 2 vaste Present vrijwilligers een tuin opgeknapt. Heel hard gewerkt en het resultaat mag er zijn. Tom de Jong van D66 Purmerend was aanwezig bij start en afsluiting en was blij verrast dat Present zon verschil kan maken in één dag. Dat is inderdaad nu net de kracht van Present: een brug slaan tussen hulpgevers en ontvangers en door dat met een groep vrijwilligers te doen in korte tijd veel bereiken. Dat geeft mensen perspectief en een nieuwe start. Heel mooi natuurlijk dat deze keer vluchtelingen de hulp-gever waren. Zij hopen allemaal binnenkort met hun gezin herenigd te worden en een woning te krijgen in Purmerend. Zo iets voor een ander betekenen is een goed begin van de inburgering in hun nieuwe woonplaats.

PRESENT MET HET GEZIN
Present-projecten kun je nu ook als gezin doen. Vanmiddag met dochter en kleindochter naar het strand geweest met 3 Syrische vluchtelingen. De automonteur annex buschauffeur, de kaasmaker en de chef-kok kunnen al maanden niets anders doen dan geduldig wachten op hereniging met hun gezin en dan is zo’n uitstapje een welkome afleiding. De chefkok (in het midden met blauw shirt) was aan de rand van het binnenzeetje met m’n kleindochter een zandkasteel aan ’t maken toen verderop een kind van zo’n jaar of 3 (zonder ouder in de buurt!) merkte dat dat zeetje best diep was en helemaal kopje onder ging toen hij struikelde. Zonder zich te bedenken sprong onze kasteelbouwer in het water (dat tot zijn dijen kwam) en haalde het kind naar boven. Heel mooi. Nog veel mooier is dat morgen eindelijk zijn vrouw en 4 kinderen op Schiphol aankomen.

De andere twee moeten nog langer geduld hebben.

4 weeks ago

PRESENT MET HET GEZIN

De andere twee moeten nog langer geduld hebben.