Aanmelden als...

Ontdek hoe waardevol het is om samen met vrienden, collega’s of je gezin een ander te ontmoeten en te helpen.

aanmelden ALS VRIJWILLGERSGROEP

Denk jij als professional dat de inzet van Present meerwaarde heeft voor het hulpverlenings- of zorgtraject van je cliënt(en)?

Hulpvraag melden

Word Fannoot

Het werk van Present groeit! Vind jij het ook belangrijk dat steeds meer mensen in Smallingerland het vanzelfsprekend vinden naar elkaar om te zien? Neem dan een aandeel in Present.

Steun ons als Fannoot

Bedrijventeams

Present Smallingerland biedt je de mogelijkheid om je met je team in te zetten voor je medemens. Een paar uur van jullie tijd kan een groot verschil maken in het leven van een ander.

Maatschappelijk Betrokken ondernemers klikken hier

Stichting Present Smallingerland heeft een foto van Lodewijk Asscher gedeeld. ... Lee meerSee Less

Ren, Sifan, ren! Ze zal het nooit vergeten... Ze voelde zich als vluchteling – uit Ethiopië – vaak vreselijk verdrietig en verlaten. Tot ze onder de vleugels werd genomen door een Friese hardloopster. Die ontdekte dat ze talent had, en nam haar mee naar een sportwinkel, om nieuwe hardloopschoenen voor haar te kopen. Echte spikes. Oranje. Iets van negentig euro. Ze was er dolgelukkig mee. De start van een nieuw leven. Een nieuwe toekomst. Vannacht loopt ze de Olympische finale. Sifan Hassan. Ze loopt nu op andere schoenen, duurdere waarschijnlijk, maar die oranje schoenen die ze ooit cadeau kreeg, heeft ze nog altijd. Die bewaart ze. Met de mooiste herinneringen aan een hartelijke hardloopster – Yke Schouwstra – die haar de aandacht en de schoenen gaf die ze, net in Nederland, zo goed kon gebruiken. Een beetje persoonlijke belangstelling en betrokkenheid kan voor een vluchteling een wereld van verschil betekenen. Dat is in hun belang. Dat is in ons belang. De komst van grote groepen vluchtelingen vraagt veel van onze samenleving. Mensen maken zich zorgen. Terecht zorgen. Kan onze samenleving dit aan? Wat zijn dit voor mensen? Tegelijk leven we mee met mensen die moeten vluchten voor oorlogsgeweld en onderdrukking. Wie als vluchteling wordt binnengelaten, mag niet als vreemdeling worden buitengesloten. De vluchteling die hier mag blijven, moet volwaardig mee kunnen doen. Dat kan niet zonder steun van Nederlanders die bereid zijn om nieuwkomers op te vangen en op te nemen in onze samenleving. We moeten onder ogen zien dat veel mensen met een verblijfsvergunning – de statushouders – niet snel terug kunnen, niet snel terug zullen gaan naar het land waar ze vandaan kwamen. Dat betekent dat ze in ons land een nieuwe toekomst moeten opbouwen. Dat vraagt erom dat we vanaf dag één met integratie beginnen. De geschiedenis heeft ons geleerd wat er gebeurt als we dat niet doen: Als nieuwkomers te laat starten met integreren, is er grote kans dat ze dat helemaal niet meer doen. Van uitstel komt afstel. Soms zelfs afkeer. Als nieuwkomers te laat starten met participeren, is er grote kans dat ze langdurig werkloos aan de kant blijven staan. Laten we de tijd in de opvang beter benutten dan in het verleden. Door mensen vanaf dag één al kennis te laten maken met onze taal, met de waarden en normen van onze samenleving, en ze aan te moedigen om als vrijwilliger de handen uit de mouwen te steken. Onbetaald vrijwilligerswerk is onbetaalbaar integratiewerk. Mensen leren een eerste mondje Nederlands, leren Nederlanders kennen, krijgen een betere kijk op onze samenleving. Het zal niet altijd makkelijk zijn, want laten we reëel zijn: in de opvangcentra zitten niet alleen talenten die ooit Olympische goud kunnen winnen, in de opvangcentra zitten niet alleen technici waar we in Nederland schreeuwende behoefte hebben, er komen ook vluchtelingen naar ons land die een lange, lange weg hebben te gaan voor ze hier met succes aan de slag zullen komen. Maar de kans op succes wordt wel groter als we mensen helpen zich hier thuis te voelen en hun talenten in te zetten. Dat is ook wat die Friese hardloopster voor Sifan Hassan deed… En met succes. Soms heeft een mens aan wat hartverwarmende betrokkenheid en een paar nieuwe schoenen genoeg om nieuwe start te maken en daarna op eigen kracht verder te werken aan een mooie toekomst in een mooi land. Zet vannacht je wekker om 3.30u. De Olympische finale op de 1500 meter voor vrouwen: Ren, Sifan, ren!

1 week ago