“Iets wat mij makkelijke afgaat, is onmogelijk voor een ander”

27 september 2021

Medewerkers LCG helpen mensen in Aalten en Dinxperlo

De reactie van de man die we hielpen, was hartverwarmend. We voelden ons heel erg welkom dankzij hem. Aan het eind zei hij: ‘Jullie zijn goede mensen en goede mensen zijn altijd welkom in mijn huis’” en “Ik vond het heel mooi om iemand zo blij te kunnen maken. De dankbaarheid die we kregen, geeft echt een voldaan gevoel en ik hoop dat een mooiere voortuin bijdraagt aan haar woongeluk. Tegelijkertijd vind ik het schrijnend en confronterend om dit soort gezinssituaties tegen te komen”. Twee uitspraken van collega’s van LCG Consulting na afloop van een Presentproject. Hierdoor wordt duidelijk dat Present Aalten-Dinxperlo niet alleen mensen met elkaar verbindt om een klus op te knappen, maar ook om voor iedereen een waardevolle ontmoeting te realiseren.

Een groep van vijftig consultants is eind september van grote waarde geweest voor verschillende bewoners van de Achterhoek en meerdere kwetsbare mensen boden hen een unieke ervaring. Acht van de consultants werden door Present in twee groepen verbonden met mensen in Aalten en Dinxperlo die wel wat extra hulp konden gebruiken. Een groep van vier vrijwilligers hielp een alleenstaande vrouw bij het opknappen van haar voortuin. Door een lichamelijke beperking kon ze dit niet zelf. De andere vier vrijwilligers gingen aan de slag in de tuin van een alleenstaande man en maakten een begin met het sausen van zijn woonkamer. De groep van LCG heeft alles in zijn woonkamer afgedekt en hebben een paar wanden geverfd. Een andere groep vrijwilligers maakt de schilderklus af.

Kwetsbaar en bijzonder

De vrijwilligers werden warm ontvangen door de bewoners, die hen ook meer vertelden over hun leven. Dat maakte indruk. “Het contact met iemand uit een andere omgeving waar je niet dagelijks mee te maken hebt, heeft indruk op mij gemaakt. Je komt letterlijk en figuurlijk bij iemand binnen, dat is heel kwetsbaar en daarmee bijzonder” en “De meneer die wij hielpen, was heel erg dankbaar. Gezien zijn lichamelijke gezondheid was hij ook niet in staat om dit zelf te doen. Daar schrok ik wel van. Iets wat mij zo gemakkelijk af gaat, kan onmogelijk zijn voor een ander”, aldus twee van de consultants.

Collega’s van de vrijwilligers in Aalten en Dinxperlo waren gelijktijdig aan het klussen bij mensen in Winterswijk, Doetinchem, Wehl en Steenderen. De projecten voor Present waren een onderdeel van hun teamweekend in het oosten van het land. LCG Consulting is sinds dit jaar partner van Present Achterhoek. Naast dat ze Present sponsoren, helpen ze ook bij het ontwikkelen van de strategie voor de toekomst en zetten hun medewerkers zich in voor kwetsbare mensen in de Achterhoek.

Doe ook mee!

Wil je ook samen met collega’s, vrienden, familie of een andere groep een plaatsgenoot te helpen en zo te ervaren wat een paar uur van jouw tijd betekent voor een ander? Meld je dan nu aan!