Present Aalten-Dinxperlo is opgericht

20 juli 2020

Met de ondertekening van de statuten in juli 2020 is de 75ste Stichting Present van Nederland een feit: Present Aalten-Dinxperlo. Nelly de Vries, directeur Present Achterhoek, ondertekende de statuten onder toeziend oog van notaris Werner Rensen van Brinkman en Rensen Netwerk Notarissen in Aalten. Present Aalten-Dinxperlo is de vierde Present-stichting in de Achterhoek. Present Doetinchem, Winterswijk en Bronckhorst gingen haar voor. Samen vormen de vier stichtingen Present Achterhoek. Present wil ook in Aalten mensen die iets hebben te bieden verbinden met mensen die deze hulp goed kunnen gebruiken. De bedoeling was om in het najaar van 2020 actief van start te gaan, maar de coronamaatregelen vertragen de opstart. We hopen nu in het voorjaar van 2021 te kunnen starten met onze projecten.

De formule is uniek. Present gaat uit van het aanbod van groepen vrijwilligers. Dat kunnen collega’s, sportvrienden, families, studenten, kerkgenootschappen, enzovoort zijn. Mensen die graag, eenmalig en afgebakend, wat voor hun medemens willen betekenen, maar niet weten hoe. Ze melden zich bij Present en geven aan welke praktische klussen ze graag doen, bijvoorbeeld tuinieren, schilderen, hulp bij verhuizing of schoonmaken. “We willen mensen helpen die zelf geen netwerk, weinig financiën of een slechte gezondheid hebben. Het gaat om groepsgewijze inzet van vrijwilligers achter de voordeur, dus bij de mensen thuis”, vertelt Nelly de Vries.

Present zoekt bij dit aanbod vervolgens een passende vraag, en doet dit altijd in samenwerking met sociale teams en andere professionals van zorg- en welzijnsorganisaties. Zij leveren de hulpvraag aan. Het project wordt vervolgens professioneel voorbereid en begeleid. Deze formule slaat aan. “Veel mensen zetten zich graag in voor een ander, maar liever niet structureel en liefst met enige professionele begeleiding”.

Al in ruim 125 gemeenten in Nederland is een Stichting Present actief. De eerste in de Achterhoek ging in 2014 in Doetinchem van start, Winterswijk volgde in 2017 en een jaar later in 2018 startte Present Bronckhorst.  Jaarlijks zetten ruim 1.000 vrijwilligers zich via Present in voor Achterhoekers die wel wat extra hulp kunnen gebruiken.