Vrijwilligers kerk helpen plaatsgenoten

24 december 2021

“Ik stond er vaak naar te kijken en dan draaide ik me maar weer om, ik wist niet hoe ik het aan moest pakken. En moet je nu kijken, wat ze in één ochtend hebben gedaan. Ik zou daar zelf wel een heel jaar over doen!”, aan het woord is een Aaltense die door drie vrijwilligers van de Christelijk Gereformeerde Kerk in Aalten is geholpen bij het snoeien van diverse bomen en struiken in haar tuin. De vrouw heeft zelf gezondheidsproblemen en weinig netwerk, waardoor ze de klus niet alleen kon doen. Daarom nam een consulent van de gemeente contact op met Present voor hulp.

José van Hal, de projectcoördinator van Present Aalten-Dinxperlo, verbond de vrijwilligers van de kerk met de vrouw. “We hadden als Present onlangs een presentatie over onze organisatie gegeven aan de vrijwilligers en zij wilden zich graag een keer praktische inzetten voor iemand anders”.

Twee andere vrijwilligers van de kerk gingen op dezelfde dag bij een alleenstaande man in Aalten aan de slag. Zij hielpen hem bij het sauzen van zijn keuken en woonkamer. Daarnaast hebben ze afval afgevoerd voor hem.

Naast dat de mannen de twee plaatsgenoten hebben geholpen, hadden ze ook een leuke ontmoeting. Zo raakten de vrijwilligers als snel in gesprek met de vrouw over nestplekken voor vogels en plekken waar egels een winterslaap kunnen houden.

Daarnaast spraken ze ook met Van Hal over hoe ze nog meer mensen enthousiast kan maken om zich als vrijwilliger in te zetten. Hun antwoord: “Mensen moeten het een keer gedaan hebben, achter de voordeur bij iemand aan het werk. En dan zie je dat het nodig is en hoe mooi het is”.

Doe ook mee!

Wil je ook samen met kerkgenoten, vrienden, familie of een andere groep een plaatsgenoot te helpen en zo te ervaren wat een paar uur van jouw tijd betekent voor een ander? Neem dan contact op met de José van Hal en vraag naar de mogelijkheden: jose.van.hal@presentaalten-dinxperlo.nl of T 06 21838708.