Verhalen

Bestuur en medewerkers Present knappen tuin op: ‘samen hadden we de klus zo geklaard’.

‘Gezellig en nuttig, een mooie ochtend’ zo noemt een van de collega’s van Present de klus die zij voor een alleenstaande vrouw deed. Op een ochtend werden haar voor- en achtertuin volledig opgeknapt. De mevrouw, maar ook de buren, stoorden zich al langer aan het onkruid en de veel te grote struiken. Mevrouw is zelf lichamelijk niet in staat om het werk te doen, ook ontbreekt het haar aan familie en vrienden die haar kunnen helpen. En geld om het te laten doen, heeft ze niet. Zorgorganisatie Zozijn, die mevrouw begeleidt, zag dat en riep de hulp van Present in. Present weet raad met zulke vragen. Zij organiseert de inzet van vrijwilligers. Professionele zorgmedewerkers dragen de hulpvragen aan zodat de hulp terecht komt bij mensen die het ook echt nodig hebben. De vrijwilliger bepaalt daarbij wat hij of zij wil doen en wanneer. Present regelt de rest. Ditmaal gingen de medewerkers en het bestuur van Present zélf aan de slag. Dat doen zij elk jaar. Zij verdeelden zich over drie projecten, een groep ging naar Winterswijk om te schilderen bij een alleenstaande moeder in een rolstoel, een tweede groep ging naar Vorden en bezorgden ouderen met een lichamelijke beperking in een zorginstelling een mooie ochtend. En de derde groep, bestaande uit drie bestuursleden en drie medewerkers van Present, ontfermde zich over deze tuin.

‘Het is zo leuk om als groep zo’n project te doen’, vertelt een van de bestuursleden. ‘Je leert elkaar als bestuur en medewerkers zo op een andere informele manier beter kennen. En we maken ons tegelijk nuttig voor iemand die onze hulp goed kan gebruiken. Dat is toch mooi? Twee vliegen in een klap!’ En een ander bestuurslid: ‘Professioneel en betrokken georganiseerd. Leuke sfeer met humor en daadkracht. Het uiteindelijke verschil van voor en erna is mij bijgebleven’.

En een van de collega’s van Present vertelt: ‘Mevrouw praatte ook dialect hoorde ik. Toen ik even naar binnen moest, zat ze alleen in de kamer. Een gesprek in ‘plat-Achterhoeks’ maakte dat er snel contact was. Ze liet me foto’s van haar kleinzoon zien en vertelde honderduit. Ook dat vind ik een belangrijk onderdeel van de Present projecten.’

Wil je ook een dorpsgenoot blij maken? Spreekt dit verhaal je aan? Lijkt het je leuk om samen met een groep collega’s, vrienden of familieleden de handen uit de mouwen te steken? Neem dan contact op met Present en alles wordt voor je geregeld.