Verhalen

Bijzondere leerervaring studenten Sociaal Werk bij MDT-project in Aalten

In het kader van hun Maatschappelijke Dienst Tijd (MDT) staken 21 eerstejaars studenten Sociaal Werk van het Graafschap College op 15 mei de handen uit de mouwen. Zij gingen onder begeleiding van Present aan de slag voor inwoners van de Achterhoek die wel een beetje hulp kunnen gebruiken. Vier studenten hielpen een inwoonster van de gemeente Aalten om haar zolder leeg te ruimen. Een van hen zegt hierover: “Ik had zoiets nog niet eerder gedaan, maar ik vond het wel mooi om te doen.”

MDT is een landelijk programma van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in samenwerking met onder andere maatschappelijke organisaties, scholen en gemeenten.

Tijdens een MDT-traject ontdekken en ontwikkelen jongeren hun talenten, zetten zich vrijwillig in voor een ander en ontmoeten mensen buiten hun eigen leefwereld. Voor 2023, 2024 en 2025 begeleidt stichting Present MDT-trajecten in opdracht van het Graafschap College in Doetinchem.

Onderdeel van zo’n traject is het zelf bedenken, organiseren en uitvoeren van een activiteit met maatschappelijk belang. Ook werken de studenten samen in sociale en praktische projecten. Die laatste werden op 15 mei uitgevoerd in vier Achterhoekse gemeenten.

Jari, Bram, Sil en Kaan hielpen een 77-jarige mevrouw in de gemeente Aalten. De klus die geklaard moest worden was het opruimen van de zolderverdieping, die vol stond met grotendeels overbodig geworden spullen. De woningbouwvereniging wil het huis verduurzamen, dus moest er ruimte gemaakt worden. De bewoonster had voor het afvoeren een container gehuurd.

Projectcoördinator Anneke Pastoor van Present Aalten-Dinxperlo vertelt over de aanpak: “Vol enthousiasme werd een plan gemaakt. Op iedere verdieping zou een student staan om de spullen van zijn voorganger aan te pakken en zodoende bij de container te krijgen. Er werd zo hard gewerkt dat de container snel vol zat. De zolderverdieping was echter nog niet leeg. Meteen gingen de studenten met elkaar in gesprek en op zoek naar een oplossing. Bedacht werd om een vervolgafspraak te maken om de klus toch af te krijgen.”

Anneke vindt de proactieve houding van de studenten en het enthousiasme waarmee dat gepaard ging erg mooi om te zien. “Aan het einde van de middag bleek dat het project zeer geslaagd was. Er was verbinding, er is veel werk verzet en uit de reacties van de studenten kwam naar voren dat het heel leerzaam is geweest. Ook voor de bewoonster was het een bijzondere ervaring.”

Doe mee!

Ben jij nieuwsgierig geworden en wil je ook graag een leuke ontmoeting met kwetsbare medemensen, waarbij je hen helpt bij een klus in huis of tuin en/of een moment van aandacht biedt? Neem dan contact op met Present en wij zoeken een passende klus: anneke.pastoor@presentaalten-dinxperlo.nl of T 06 21838708. Meer informatie over Present vind je op www.presentaalten-dinxperlo.nl.