Verhalen

Groene voortuin met hulp van vrijwilligers

Een groep vrijwilligers van een kerk heeft een jong gezin op 22 april geholpen bij het opknappen van hun voortuin. Ze pootten groene, duurzame en insectvriendelijke planten in de tuin. Dit gebeurde in het kader van Sociaal Groen in de gemeente Aalten. In Didam en Hummelo werden gelijktijdig voortuinen en het openbaar groen opgeknapt. Door ieder voor- en najaar een Sociaal Groen-dag te organiseren wil Present tuinen en buurten vergroenen. “Op deze manier willen we de biodiversiteit vergroten, insecten aantrekken en water vast houden”, vertelt José van Hal, projectcoördinator Present.

Begin april deed een andere groep vrijwilligers in de stromende regen alle voorbereidende werkzaamheden in de tuin. De groep die tijdens deze dag de tuin opnieuw mocht inplanten, had gelukkig volop zon.

Afgebakende klus

Een vaste vrijwilliger van Present met de nodige tuinervaring had vooraf een ontwerp met plantschema gemaakt. Zij zorgde ervoor dat alle benodigde planten en materialen te plekke waren. Na een korte kennismaking onder genot van een kop koffie konden de vrijwilligers samen met het gezin aan de slag. “Ik was aan het denken om vrijwilligerswerk doen, en toen kwam dit project van Present voorbij. Fijn om hieraan mee te doen en op deze manier iets voor een ander te kunnen betekenen. Het is een afgebakende klus binnen een afgebakende tijd. Bovendien was het erg gezellig én het resultaat mag er zijn!”, vertelt een van de vrijwilligers na afloop. Het gezin was zelf ook erg blij: “De tuin werd steeds meer een wildernis. Ik vond dat heel naar, maar ik wist niet hoe ik het kon veranderen”. Gelukkig vroeg hun begeleider van Op Weg Coaching hulp aan Present, zodat de tuin nu mooi is aangelegd en het gezin het zelf makkelijk kan onderhouden.

Samenwerking

Present doet dit project niet alleen. Ze werken binnen het project samen de gemeente Aalten, De Woonplaats en hulpverleners. De planten werden gedoneerd door Venhorstplant Megchelen. De bewoners betalen een bijdrage naar draagkracht.

Doe ook mee!

Wil je ook samen met vrienden, familie, collega’s of een andere groep een plaatsgenoot helpen en zo ervaren wat een paar uur van jouw tijd betekent voor een ander? Meld je dan nu aan!