Verhalen

Vrijwilligers kerk in actie voor medemensen

“Het was leuk en gezellig om samen aan de slag te gaan, waarbij je weer ziet dat vele handen licht werk maken. Het contact met de bewoonster was bovendien fijn en ontspannen”, liet een van de vrijwilligers van de Christelijk Gereformeerde Kerk na afloop van een Presentproject weten. Meerdere groepen vanuit deze Aaltense kerk hielpen dit voorjaar plaatsgenoten bij het opknappen van hun tuin. Een aantal gemeenteleden van de kerk had bij Present Aalten-Dinxperlo aangegeven dat ze graag praktisch aan de slag wilden gaan voor een ander. Na een presentatie over Present in de kerk konden ze zich vervolgens inschrijven voor meerdere projecten dit voorjaar.

Slakken en regenwormen

Een van de groepen vrijwilligers hielp bij het opschonen van de voortuin van een jong gezin. Samen met hun ambulant begeleider van OpWeg Coaching werd het project met de familie voorbereid. Maar liefst zeven vrijwilligers stond om half negen klaar om te starten, ondanks het regenachtige weer. De groep gaf vooraf unaniem aan dat ze niet van suiker zijn en ze gewoon aan de slag zouden gaan. Het was hard werken om alle onkruid eruit te halen en de grond om te spitten.

De twee kinderen van het gezin hadden een geweldige modderdag. Ze hielpen de vrijwilligers waar ze konden én samen bestudeerden en redden ze slakken en regenwormen. Eind april zal de tuin tijdens de Sociaal Groen-dag weer opnieuw duurzaam en onderhoudsarm worden ingeplant, zodat het gezin het makkelijker kan onderhouden.

Opgeknapte tuin én fiets

Een andere groep ging al eerder aan de slag bij een alleenstaande moeder. In korte tijd ruimden ze de achtertuin op, schrobden ze de stoep en hingen allerlei ornamenten op. Bovendien knapte een van de vrijwilligers de fiets van haar dochter op. Martijn van Wisselink Tweewielers doneerde hiervoor onderdelen en dacht mee over hoe de fiets het beste kon worden gerepareerd. “Bijzonder om samen met de bewoonster koffie te drinken en haar beter te leren kennen én ook elkaar door zo samen te werken. We spreken elkaar niet dagelijks en het was heel fijn om dit als groep te doen”. De vrouw was erg blij en ook beduusd van alle hulp: “Dat er mensen zijn die belangeloos een ander helpen, is haast niet te begrijpen, maar zó fijn!”.

Doe ook mee!

Wil je ook samen met kerkgenoten, vrienden, familie, collega’s of een andere groep een plaatsgenoot te helpen en zo te ervaren wat een paar uur van jouw tijd betekent voor een ander? Meld je dan nu aan!