Verhalen

Vrijwilligers kerk ruimen tuin plaatsgenoot op

“Normaal lees ik zaterdag de krant met koffie erbij. Nu ben ik samen met anderen actief aan de slag voor iemand. Dat is pas een welbestede ochtend en dat voelt heel goed”, vertelt een van vrijwilligers van de diaconie van de Protestantse Gemeente Aalten. Vier vrijwilligers vanuit de diaconie hielpen in maart een alleenstaande vrouw bij het opruimen van haar achtertuin. Present Aalten-Dinxperlo koppelde de vrijwilligers aan deze klus. De vraag om hulp werd bij Present ingediend door een sociaal werker en welzijnscoach van Figulus die de vrouw begeleidt.

De vrijwilligers van de diaconie wilden zelf een keer praktisch aan de slag. “We zijn meestal met projecten bezig waarbij mensen ondersteund worden met geld dat is binnengebracht door mensen uit onze gemeente. We wilden ook een keer fysiek de handen uit de mouwen steken, vandaar dat we contact opnamen met Present”. vertelt één van de vrijwilligers. Dus gingen ze samen opruimen, snoeien en onkruid verwijderen. En het resultaat mag er zijn, een opgeruimde tuin waarin weer overzicht is. Binnenkort komt een andere groep vrijwilligers de vrouw helpen bij het opnieuw betegelen van de tuin, zodat ze dit voorjaar en zomer volop kan genieten van de tuin.

Lucht door opgeruimde tuin

De vrouw zelf was heel erg blij met alle hulp. Alleen was dit haar nooit gelukt, doordat ze te weinig energie heeft door een ziekte. “Ik heb veel gestaan en gedaan en moet echt uitrusten nu. Het is zó fijn om tussen de mensen te staan en samen bezig te zijn. Alle rommel is weg nu en mijn tuin ziet er beter uit dan dat het er de afgelopen tien jaar heeft uitgezien. Ik ben zo dankbaar!”. Tussen het werken door trakteerde de vrouw de groep op een lekker lunch, waarbij ook volop ruimte was voor ontmoeting. De sociaal werker van Figulus was eveneens blij met de inzet van de vrijwilligers. “Ik ben vandaag even bij mevrouw langs geweest en ze is ontzettend blij en dankbaar met het werk dat jullie hebben verricht. Het geeft haar lucht en ze voelt zich vrijer. Ze is blij dat jullie nog een keer terugkomen voor de tegels”.

Doe ook mee!

Wil je ook samen met kerkgenoten, vrienden, familie, collega’s of een andere groep een plaatsgenoot te helpen en zo te ervaren wat een paar uur van jouw tijd betekent voor een ander? Meld je dan nu aan!