Verhalen

‘Een dag lekker zinvol geklust’

‘Geef ons maar een uitdagende, praktische klus waarbij we onze technische kennis kunnen inzetten. En o ja, geen probleem als we er een dag druk mee zijn’. Dit zeiden de medewerkers van De Heide Smid uit Halle-Heide tegen Hilde Colenbrander, coördinator bij Present. De Heide Smid is een van de bedrijven-partners van Present. Hilde wist met dit ruimhartige aanbod wel raad. Via MIEP-begeleiding had ze de vraag gekregen of Present hulp zou kunnen regelen voor één van haar cliënten. Het betrof een alleenstaande man van middelbare leeftijd in het buitengebied ergens in Bronckhorst. Als gevolg van een hersenbloeding, ruim tien jaar geleden, heeft hij zijn bedrijf moeten verkopen. Vanwege zijn lichamelijke beperkingen en financiële zorgen is de tuin de afgelopen 2,5 jaar verwaarloosd. Meneer vindt dit heel vervelend. In het najaar van 2023 heeft een groep via Present de tuin al opgeschoond, struiken gesnoeid en rommel naar de stort gebracht. Nu was de vraag om het karwei af te ronden en de tuin verder op te knappen.

Een bus vol gereedschap

De medewerkers van De Heide Smid kwamen goed voorbereid, met een bus vol gereedschap en materialen. Het draaiboek voor deze dag: een aantal plantenbakken timmeren, de oude verwijderen, de omheining repareren en als extraatje een pallet-bank in elkaar zetten. Het benodigde hout en betongaas voor de plantenbakken is door meneer zelf betaald en aangeleverd door Present. De Heide Smid-mannen zorgden voor bevestigingsmateriaal en pallets voor een palletbank. Na een dag hard werken was het grootste deel van de klus geklaard. ‘Het was geweldig om samen met collega’s iemand te helpen die die hulp goed kan gebruiken’, vertelt een van de vrijwilligers. ‘Ook de ontmoeting met meneer was erg leuk. We hebben veel gekletst en gelachen en hij serveerde tussen de middag heerlijke broodjes. Al met al een heel mooi dagje zinvol klussen’.

Ook zin om iets voor een ander te betekenen?

Spreekt dit verhaal je aan? Lijkt het je ook leuk om samen met vrienden, collega’s of andere groep iets te betekenen voor een kwetsbare dorpsgenoot? Neem dan contact op met Present en alles wordt voor je geregeld. De coördinator van Present Bronckhorst is Hilde Colenbrander, hilde.colenbrander@presentbronkhorst.nl of T 06 15136687. Of neem een kijkje op www.presentbronckhorst.nl.