Verhalen

Maatschappelijk verantwoord bedrijfsuitje:

‘Present zijn dichtbij huis’

”We zijn dankbaar dat we deze klus hebben mogen doen, dat je iemand kunt helpen.” Dat zegt een van de vrijwilligers die op een zonnige donderdagmiddag aan een schilderklus bezig is. Hij is met vier andere leden van AchterhoekBIZniZZ Club door Present ingezet om het schilderwerk in de woning weer bij de tijd te brengen. Hij krijgt bijval van zijn medevrijwilligers als hij vervolgt: “We hebben het zelf allemaal redelijk goed en dan is het mooi om te zien dat je op deze wijze een bijdrage kunt leveren.”

De vrijwilligers zorgden niet alleen voor een prettiger huis. Ze hebben elkaar deze middag ook beter leren kennen: “We kennen elkaar vanuit het netwerk, eerst zijdelings maar nu helemaal….. Tijdens het werken hebben we contact opgedaan en verbindingen gelegd met elkaar,” zegt een van hen.

Het gelegenheidsteam dat deze dag in de rijtjeswoning aan het werk is bestaat uit Jeanet Rexwinkel en Frederik Robers van Univé, Kees Ritmeester en Jan Willem Kuipers van Iets Anders Makelaars en Ed Smit van Buro Achterhoek en AchterhoekBIZniZZ Club. Deze laatste organisatie is een netwerkclub met 140 ondernemers uit de Achterhoek. Present, de organisatie die vrijwilligers en hulpvragers met elkaar in contact brengt, is ook lid van de club. Vanuit Present werd de vraag opgeworpen of een keer een project gedaan kon worden met de leden. Ed Smit, die de netwerkclub bestiert: “Deze mensen hebben zich aangemeld en toen hebben we besloten: dan gaan we d’r an.”

Gevraagd naar het verloop van de dag zegt een van de vrijwilligers met een echte aanpakkersmentaliteit: “We waren hier om één uur en na een kleine briefing hebben we de lijnen uitgezet. Wie pakt wat op en dan aan de bak! Met een kleine koffiepauze van tien minuten.” Er werd druk gesausd. Wanden en plafond van de keuken, de hal, het toilet en het trapgat ondergingen een metamorfose van donkergrijs naar helder wit. Dit tot tevredenheid van de bewoonster en haar zoon. “Hier zijn we wel blij mee,” zegt deze kordaat.

De inzet is voor alle partijen goed bevallen. De projectcoördinator van Present, die de actie coördineerde, oppert al voorzichtig: “Misschien kunnen we in het najaar weer een project organiseren?”

Bedrijven die zich hebben ingezet

Medewerkers van Univé en Iets Anders Makelaars hebben ervaren hoe het is om iets voor een ander te doen. En ook collega’s van PinkCube, NedCon, OWM Achterhoek, CoffeeFresh, Olbecon, Voskamp, Kaemingk, Triferto, LCG, Misset, Plavei, SABA, Veld Koeltechniek, Seesing Flex, Mainfreight, FlexFamily, Inter-Fact, Reon Aannemers hebben zich afgelopen maanden ingezet of gaan zich binnenkort nog inzetten voor een ander.

Bedrijven die partner willen worden van Present Achterhoek en/of graag een dag maatschappelijk verantwoord aan de slag willen, kunnen contact opnemen met Nelly de Vries, directeur Present Achterhoek, 06-40800829.