Verhalen

Maatschappelijke Dienst Tijd

In het kader van hun Maatschappelijke Dienst Tijd (MDT) staken 21 eerstejaars studenten Sociaal Werk van het Graafschap College op 15 mei de handen uit de mouwen. Zij gingen onder begeleiding van Present aan de slag voor inwoners van de Achterhoek die wel een beetje hulp kunnen gebruiken.
MDT is een landelijk programma van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in samenwerking met onder andere maatschappelijke organisaties, scholen en gemeenten.

Tijdens een MDT-traject ontdekken en ontwikkelen jongeren hun talenten, zetten zich vrijwillig in voor een ander en ontmoeten mensen buiten hun eigen leefwereld. Voor 2023, 2024 en 2025 begeleidt stichting Present MDT-trajecten in opdracht van het Graafschap College in Doetinchem.
Onderdeel van zo’n traject is het zelf bedenken, organiseren en uitvoeren van een activiteit met maatschappelijk belang. Ook werken de studenten samen in sociale en praktische projecten. Die laatste werden op 15 mei uitgevoerd in Doetinchem, Bredevoort, ’s-Heerenberg en Toldijk.

Vijf studenten reisden af naar Zorgboerderij De Bult in Toldijk om daar in het kader van hun Maatschappelijke Dienst Tijd een paar uurtjes hun handen uit de mouwen te steken.
De studenten gingen aan de slag met de ‘silo’, een overkapping voor de ezels die nodig geschuurd en geschilderd moest worden. Ze werden begeleid door medewerkers van de zorgboerderij en projectcoördinator Hilde Colenbrander van Present Bronckhorst.
Vijf studenten gingen aan de slag bij een alleenstaande man uit Doetinchem. Door veel tegenslagen lukt het hem zelf niet om zaken op te pakken. De studenten namen de verfroller ter hand om wanden in de woonkamer en keuken van een nieuwe verflaag te voorzien. Ze werden daarbij begeleid door groepenbegeleider Laurens Gerritsen van Present Doetinchem.
Vijf studenten hielpen een 77-jarige mevrouw in de gemeente Aalten. De klus die geklaard moest worden was het opruimen van de zolderverdieping, die vol stond met grotendeels overbodig geworden spullen. De woningbouwvereniging wil het huis verduurzamen, dus moest er ruimte gemaakt worden.
In de gemeente Montferland gingen vijf studenten onder begeleiding van Presents groepenbegeleider Elvira Simons aan de slag bij een alleenstaande man. Tot zijn moeder twee jaar geleden overleed, kon hij zijn tuin met haar hulp zelf bijhouden. Dat lukte nu door fysieke en psychische beperkingen niet meer. Het doel was om de voortuin grasvrij te maken en de achtertuin gedeeltelijk opnieuw in te richten.

“Ik had zoiets nog niet eerder gedaan, maar ik vond het wel mooi om te doen.” en “Ik vond het leuk dat ik op deze manier voor een ander iets heb kunnen betekenen,” was de reactie van een van de studenten.

Ben jij nieuwsgierig geworden en wil je ook graag een leuke ontmoeting met kwetsbare medemensen, waarbij je hen helpt bij een klus in huis of tuin en/of een moment van aandacht biedt? Neem dan contact op met Present en wij zoeken een passende klus.