Verhalen

Present bezorgt jong en oud een bijzondere ervaring

‘Ik heb het als heel bijzonder ervaren. Samen een klus klaren geeft verbondenheid. Je hebt hetzelfde doel, namelijk heel concreet iemand helpen. Het was ook heel gezellig.’ Zomaar een vrijwilliger van Present die een klus heeft geklaard voor een dorpsgenoot die daar zelf niet toe in staat is. En die vrijwilliger kan in principe iedereen zijn. In dit geval ging het om een sociaal consulent van de gemeente Montferland die samen met een collega een gezin hielp met een hoognodige grote schoonmaak. Het gezin kreeg dat door ziekte en overbelasting zelf niet meer voor elkaar. Een heel ander groepje vrijwilligers ging bij een ander gezin in Montferland aan de slag. Een fitte opa en oma zorgden er samen met hun kleindochter voor dat de scootmobiel van een mevrouw onder dak kwam te staan. Dat was een eis van de gemeente die de scootmobiel ter beschikking stelt. Mevrouw is slecht ter been en haar man is ziek. Het kleine schuurtje stond vol met spullen. Opa, oma en kleindochter ruimden de schuur op, een ander monteerde haken waar een fiets aan kan worden opgehangen. De scootmobiel past nu in de schuur.

Eenvoudige klus, veel betekenis

Het zijn soms voor een gezond mens eenvoudige klussen die een groot verschil maken in de levens van mensen die daar zelf niet toe in staat zijn. Meestal is de ontstane situatie het gevolg van een slechte gezondheid, weinig geld en geen mensen om op terug te vallen. Present organiseert groepen vrijwilligers om hen te helpen. Dat kunnen collega’s, families, vriendenclubs, jongeren of ouderen, mannen of vrouwen zijn. En het mooie is, vrijwel altijd levert dat uitsluitend blije en dankbare mensen op. Voor zowel de vrijwilligers als de hulpontvangers is een Present-project steeds een bijzondere ervaring.

‘Het gezin was ontzettend dankbaar! Sterker nog: ze vatten moed, werden echt in hun kracht gezet en hebben zelf ook een behoorlijk steentje bijgedragen,’ zegt de hulpverlener die bij de grote schoonmaak betrokken was. En de hulpontvanger zegt: ‘Ik schaamde me enorm voor de ontstane situatie in ons huis, maar wist niet waar ik moest beginnen. Geweldig dat vreemden ons zo hebben geholpen. Nu is alles weer op orde, kan ik het weer overzien en zelf bij gaan houden.’

Ook aan de slag?

Ben je nieuwsgierig geworden? Lijkt het je ook leuk om samen met een groep collega’s, vrienden of familieleden de handen uit de mouwen te steken voor een kwetsbare dorpsgenoot? Neem dan contact op met Marije Klein en alles wordt voor je geregeld. Marije is coördinator van Present Montferland: marije.klein@presentmontferland.nl; tel. 06-23073168. Neem ook een kijkje op www.presentmontferland.nl.