Verhalen

Studenten werken aan onderkomen ezels bij zorgboerderij De Bult

In het kader van hun Maatschappelijke Dienst Tijd (MDT) staken 21 eerstejaars studenten Sociaal Werk van het Graafschap College op 15 mei de handen uit de mouwen. Zij gingen onder begeleiding van Present aan de slag voor inwoners van de Achterhoek die wel een beetje hulp kunnen gebruiken. Vijf studenten verrichtten onderhoudswerk bij Zorgboerderij De Bult in Toldijk.

“Ik vond het leuk dat ik op deze manier voor een ander iets heb kunnen betekenen,” was de reactie van een van hen.

MDT is een landelijk programma van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in samenwerking met onder andere maatschappelijke organisaties, scholen en gemeenten.

Tijdens een MDT-traject ontdekken en ontwikkelen jongeren hun talenten, zetten zich vrijwillig in voor een ander en ontmoeten mensen buiten hun eigen leefwereld. Voor 2023, 2024 en 2025 begeleidt stichting Present MDT-trajecten in opdracht van het Graafschap College in Doetinchem.

Onderdeel van zo’n traject is het zelf bedenken, organiseren en uitvoeren van een activiteit met maatschappelijk belang. Ook werken de studenten samen in sociale en praktische projecten. Die laatste werden op 15 mei uitgevoerd in Doetinchem, Bredevoort, ’s-Heerenberg en Toldijk.

De vijf studenten reisden af naar Zorgboerderij De Bult in Toldijk om daar in het kader van hun Maatschappelijke Dienst Tijd een paar uurtjes hun handen uit de mouwen te steken. Ze werden begeleid door medewerkers van de zorgboerderij en projectcoördinator Hilde Colenbrander van Present Bronckhorst.

De studenten gingen aan de slag met de ‘silo’, een overkapping voor de ezels die nodig geschuurd en geschilderd moest worden. Met staalborstels en schuurmachines werd er driftig geschuurd. Ondertussen hoorden ze bij aankomst en tijdens de pauze van alles over hoe een kleinschalige zorgboerderij functioneert, welke deelnemers er komen met welke problematiek, wat de kansen en uitdagingen zijn en hoe het is om hier te werken. En uiteraard kon er even geknuffeld worden met dieren. Een kleine snuffelstage op een mogelijk toekomstig werkterrein voor hen.

Doe mee!

Ben jij nieuwsgierig geworden en wil je ook graag een leuke ontmoeting met kwetsbare medemensen, waarbij je hen helpt bij een klus in huis of tuin en/of een moment van aandacht biedt? Neem dan contact op met Present en wij zoeken een passende klus: hilde.colenbrander@presentbronckhorst.nl of T 06 151 366 87. Meer informatie over Present vind je op www.presentbronckhorst.nl.