Verhalen

Tuinen Slotlaan opgeknapt tijdens buurtproject Sociaal Groen

Je zal maar in een rolstoel zitten en niet in staat zijn je eigen tuintje te onderhouden. Iedere dag zie je hoe de achterstand erger wordt. Je schaamt je en ergert je. En de buren misschien ook wel. Hoe mooi is het dan als er een groep vrijwilligers komt die je tuin een grondige ‘make-over’ geven. Dit overkwam drie rolstoelgebonden bewoners van Doetinchem. Ze namen zelf het initiatief. Twee van hen vroegen woningbouwvereniging Sité om hulp, maar tuinen opknappen is niet haar taak. Daarom zocht Sité contact met Present, waarvan zij al jaren partner is.

Present pakte deze hulpvragen in gezamenlijkheid op en maakte er een Sociaal Groen-dag van. Hiermee verbindt Present mensen met elkaar en tegelijkertijd draagt het bij aan het vergroenen van wijken. “Er komen vaak hulpvragen bij ons binnen om in een straat of wijk verwilderde tuinen op te knappen en onderhoudsarm te maken. Er wordt dan meestal gedacht aan betegelen, maar met de juiste planten is een groene tuin een betere en mooiere oplossing. Onderhoudsarm, goed voor klimaat, waterberging en biodiversiteit en de bewoners krijgen af en toe iemand op bezoek voor het onderhoud en een praatje”, vertelt Josefien Nahuis, projectcoördinator bij Present Doetinchem. Sociaal Groen, dat ook in Bronckhorst, Aalten en Winterswijk wordt uitgevoerd, is mede mogelijk dankzij een bijdrage uit het Duurzaamheidsfonds van de Rabobank.

Vier tuinen, 15 vrijwilligers

Op deze Sociaal-Groen-dag in Doetinchem werden vier tuinen in dezelfde straat tegelijk aangepakt. Daarvoor hadden zich zes leden van Rotary Club Doetinchem gemeld. Daarnaast staken een aantal vaste flexvrijwilligers van Present, enkele medewerkers van Sité en Buurtplein en de wijkregisseur op hun vrije zaterdag de handen uit de mouwen. Een van hen zegt: ‘De organisatie en voorbereiding waren prima. Goed om te zien dat vrijwilligers uit verschillende organisaties samen iets moois hebben gedaan voor deze mensen die daar zelf niet toe in staat zijn.’ Eén van de Rotary-leden vult aan: ‘Het was fijn om het met zoveel mensen te doen, de samenwerking was prima. We werden verwend met koffie en lekkers en een heerlijke lunch. Maar, belangrijker: de tuinenbezitters waren enthousiast en blij met het resultaat.’

Niet alleen de inzet van de vrijwilligers, ook de sponsoring van het basalt-split en de samenwerking met boomkwekerij Hartemink maakten deze dag tot een groot succes!

Ook zin om iets voor een ander te betekenen?

Lijkt het jou ook leuk om samen met collega’s, vrienden of andere groep iets te betekenen voor een kwetsbare stadsgenoot? Neem dan contact op met Present en alles wordt voor je geregeld. Coördinator van Present Doetinchem is Josefien Nahuis, josefien.nahuis@presentdoetinchem.nl of T 06 48608993. Of neem een kijkje op www.presentdoetinchem.nl.