Hulpnet NIET ALLEEN tijdens coronacrisis

19-03-2020

Om “Present” te zijn voor mensen met kwetsbare gezondheid en mensen die geïsoleerd dreigen te raken tijdens de coronacrisis, hebben we in samenwerking met kerken en organisaties in Alkmaar, Bergen en Schoorl het Hulpnet ‘NIET ALLEEN’ opgezet.

In verband met deze ernstige situatie stelt Present Alkmaar geplande projecten tijdelijk uit, werken we zoveel mogelijk vanuit huis en steken we tegelijk een hart onder de riem van mensen die toch al zo kwetsbaar zijn. Voor het landelijke initiatief Niet Alleen verwerken wij hulpvraag en hulpaanbod in de gemeente Alkmaar tijdens de coronacrisis. Tevens is Present Alkmaar actief op het digitale platform Alkmaar voor Elkaar. Aanbieders van hulp kunnen zich hier melden: Aanmelden vrijwilliger. Voor het melden van hulpvragen zie onder.

Uitgangspunten

1. Veiligheid staat voorop. In principe kan iedereen besmet raken, ook wijzelf. Daarom organiseren we de hulp vooralsnog eerst digitaal en telefonisch, met de hoop op echte ontmoetingen als de crisis voorbij is.
  2. Ons doel is kleine groepen van 2 tot 4 personen via een digitale ontmoeting te koppelen aan iemand die het al moeilijk heeft en het door de crisis nog zwaarder krijgt. Niet voor één keer maar voor een langere tijd, zodat de hulpvrager weet dat er mensen zijn die naar hen omzien. (Werken in groepjes draagt eraan bij om continuïteit en veiligheid te waarborgen en ook om ondersteuning aan elkaar als vrijwilligers te geven in deze tijd).
  3. We werken samen met maatschappelijke organisaties zodat we de mensen bereiken die contact en hulp nodig hebben en normaal niet in beeld zijn.
  4. In principe doe je alles op afstand van de bewoners. De adviezen van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) en de Gemeente Alkmaar WMO waarmee Present nauwe banden heeft, gelden ook voor dit project. Present zorgt voor duidelijke communicatie en heldere afspraken tussen alle betrokkenen.
  • Voorbeelden van wat je zou kunnen doen
    • Even bellen / skypen / WhatsApp
    • Bidden voor rust
    • Spelletje doen via mobiel / internet
    • Boodschappen doen
    • Boodschappenpakket (inclusief spelletjes) weggeven.
    • Bosje bloemen voor de deur leggen
    • Kaartje sturen of tekening van kinderen brengen
    • Hond uitlaten
    • Medicijnen brengen

Hulpvragen

Het aanmelden van hulpvragen dient bij voorkeur door de hulpverlener van een cliënt te worden gedaan. Ook kerken (caritas, diaconie etc.) kunnen hulpvragen melden. Wanneer particulieren hulp willen melden, worden zij door ons teruggebeld. Hulpvragen kunt u doen via de volgende link.