Present doet mee aan Human Library in samenwerking met Bibliotheek Alkmaar

09-12-2017

Present Alkmaar doet op zaterdag 16 december mee aan de Human Library bij Bibliotheek Kennemerwaard, aanvang 13.00 uur.

Europe Direct Noord-Holland Noord organiseert op zaterdag 16 december The Human Library , in samenwerking met Bibliotheek Kennemerwaard, Art.1 Bureau voor Discriminatiezaken, Stichting de Hoofdzaak en Stichting Present Alkmaar. De opening van het gratis evenement is om 13.00 plaats in Bibliotheek Alkmaar, Gasthuisstraat 2. De officiële openingshandeling zal door burgemeester Bruinooge worden verricht.
Tijdens The Human Library Alkmaar gaan bezoekers van de bibliotheek in gesprek met ‘levende boeken’. Deze boeken hebben bijzondere (levens)verhalen waarin discriminatie, uitsluiting, stereotypering en vooroordelen een belangrijke rol spelen. Het publiek kan één op één in gesprek met een gedetineerde, een Syrische vluchteling, een vrouw met autisme, een alleenstaande moeder, een lid van de Black Archives, een journalistieke vluchtelinge, een alcoholverslaafde, een blinde dame en nog vele anderen.
De twintig ‘levende boeken’ zijn in de afgelopen weken geselecteerd en allen bereid om een kijkje in hun leven en ervaringen te geven. De opening van dit bijzondere evenement wordt opgeluisterd door een optreden van de jonge cabaretier Stef Pits. In september 2017 zag zijn eerste avondvullende cabaretvoorstelling Leeuw het levenslicht.
Present Alkmaar is gevraagd vanwege haar missie: een beweging op gang te brengen waarbij steeds meer mensen het vanzelfsprekend vinden om naar elkaar om te zien. Juist door  ontmoetingen worden vooroordelen weggenomen en krijg je oog en begrip voor het verhaal van de ander. Present heeft meegedacht in de voorbereidingen en een ‘levend boek’ aangemeld. Tijdens de Human Library is informatie over Present Alkmaar te vinden. Je kunt je met een groep aanmelden om iets praktisch te doen voor mensen die het niet breed hebben, of een gezellige activiteit helpen organiseren. Voor meer informatie zie Hoe werkt Present?
De Human Library is een beproefd concept van Deense oorsprong, dat mensen met elkaar in contact brengt om zo vooroordelen te onderzoeken en tegen te gaan. Net als in een gewone bibliotheek waar boeken toegang geven tot onbekende werelden, biedt de Human Library bezoekers ook de mogelijkheid in de belevingswereld van een ander te stappen. Op een hele simpele manier: door onbevangen met elkaar in gesprek te gaan.