Sociaal Tuinieren – powered by Present – wint twee prijzen op landelijke Duurzame Dinsdag

09-09-2021

Sociaal Tuinieren pakt twee prijzen tijdens Duurzame Dinsdag. De IVN Natuurprijs en de VHG Groenprijs. Mireille van landelijke Stichting Sociaal Tuinieren nam de prijs in ontvangst namens de stichting en partners Present Nederland en het ApGen!

Sociaal Tuinieren
Bij Sociaal Tuinieren knappen vrijwilligers tuintjes op bij ouderen en andere kwetsbare bewoners die dat zelf niet (meer) kunnen. Het gaat hierbij om mensen met gezondheidsproblemen, een klein sociaal netwerk en met weinig financiële middelen. Tijdens feestelijke buurtdagen gaan groepen vrijwilligers aan de slag. Ze wieden, snoeien, rooien en verwijderen tegels. Daarna planten ze nieuw onderhoudsarm en ecovriendelijk groen. Na de make-over helpen vrijwilligers uit de wijk de bewoners met het onderhoud. Dit heeft een positief effect op de gezondheid, leefbaarheid, klimaatbestendigheid, sociale cohesie en veiligheid in de wijk. Er ontstaan prachtige contacten tussen mensen die elkaar anders niet vanzelfsprekend zouden ontmoeten.
www.sociaaltuinieren.nl

Ook in Alkmaar voert Present Alkmaar het project Sociaal Tuinieren uit. Na een succesvolle pilot in 2020, starten we dit jaar met het project in Overdie. De eerstvolgende tuindag is op 16 september in samenwerking met woningcorporatie Woonwaard en buurthuis Overdie Ontmoet.

Lijkt het je leuk om een keer mee te doen met een groep vrijwilligers (als team, collega’s, vriendengroep, school, kerk of vereniging) ? Meld je aan via de website of stuur een email naar info@presentalkmaar.nl

Plantendonaties zijn ook welkom!