Funproject met vluchtelingen

28-06-2018

Vluchtelingen op het AZC en nieuwkomers hunkeren echt naar afleiding. Na een lange en veelbewogen reis zijn nieuwkomers terechtgekomen in Nederland. Maar ook in de opvang hebben ze nog geen rust. Zorgen om achtergebleven familie en het verloop van de asielprocedure geven veel spanning. Voor nieuwkomers geldt dat ze de stad Almelo niet kennen en vrijwel geen sociaal netwerk hebben. Voor hun is een avondje of dagje uit van harte welkom!

Stichting Present Almelo probeert dan ook om, onder de noemer van ‘funprojecten’, Almelose burgers te enthousiasmeren om vluchtelingen mee uit te nemen. Denk niet te groot! Als groep collega’s kun je bijvoorbeeld een rondleiding geven bij het bedrijf waar je werkzaam bent. Of wellicht kun je via een relatie iets regelen. Als sportclub sport je al samen en zou je samen een avond kunnen gaan sporten. Als gezin kun je samen met nieuwkomers picknicken in het park of ze thuis uitnodigen en samen pannenkoeken bakken. Het zijn maar voorbeelden. Het gaat er vooral om dat je een activiteit kiest dat echt bij jouw groep of gezin past en dat deelt met anderen!

En zo werd er een tijdje geleden een spelletjesavond georganiseerd in de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt Almelo. Deze avond was bedoeld voor de hele gemeente om het kerkelijk seizoen af te sluiten. Ook een aantal AZC bewoners waren uitgenodigd en hebben een gezellig avond gehad, vol ontmoeting, afleiding en gezelligheid. Hoe simpel, maar zo belangrijk!, kan het zijn!

De foto is met toestemming van de deelnemers geplaatst.