16 leerlingen van GBS De Fakkel helpen De Voedselbank

29-06-2019

Vrijdag 28 juni 2019

Wat een werk hebben ze verzet, de leerlingen uit groep 8 van GBS De Fakkel. Naast de grote groep vaste vrijwilligers van De Voedselbank vormen de leerlingen een welkome aanvulling op de drukste dag van de week. Op deze vrijdagmiddag is de uitgifte aan de cliënten van De Voedselbank.

Het hoogtepunt was het werken aan de lopende band

Voordat de kratten met voedselpakketten gereed zijn moet er nog veel werk verricht worden. De klas is in drie groepen verdeeld en samen hebben zij binnen het hele proces van voorbereiding geholpen met uitpakken van dozen toetjes, sorteren van tomaten en het uitpakken van de vriezer. Het hoogtepunt was het werken aan de lopende band. Hier werden de producten netjes verwerkt  in de kratten voor de cliënten. De één deed de koek erin, een ander de pasta en aan het eind van deze band hadden zij dan met elkaar een compleet voedselpakket samengesteld. Na afloop waren de leerlingen onder de indruk van het proces en de hoeveelheid werk die er nodig is om alles klaar te maken.

Stilstaan bij de oorlogen in de 20e eeuw en dat armoede nog steeds bestaat

De leerlingen hebben in de afgelopen periode op school stil gestaan bij het thema “Oorlogen in de 20e eeuw”. Binnen dit thema is de Hongerwinter uitgekozen als onderwerp waarbij de groep graag een project wilde uitvoeren in de praktijk. Onder het genot van een beker drinken en iets lekkers, hebben de leerlingen van vrijwilliger Johan van Loon gehoord dat er niet alleen tijdens de Tweede Wereldoorlog sprake was van armoede en honger, maar dat ook in deze tijd nog veel mensen niet voldoende geld hebben om eten te kopen. Deze mensen kunnen iedere week een pakket ophalen bij De Voedselbank. Dit verhaal maakte indruk. Niet ieder kind was zich er van bewust dat ook in hun stad nog zoveel armoede is.

Lesmethode Onze school is Present

GBS De Fakkel werkt met de lesmethode “Onze School is Present” en heeft een samenwerkingsverband met Stichting Present Almelo. Stichting Present organiseert meerdere keren per jaar voor groepen leerlingen mooie projecten in samenwerking met maatschappelijke organisaties in Almelo. Deze projecten worden gekoppeld aan thema’s die binnen het schooljaar aan de orde zijn.

Nieuwsgierig naar de lesmethode? Klik hier.