Doorbraak bij verslaafde man

05-12-2019

*In verband met de privacy van de hulpontvanger is de naam Matthijs fictief.

Uitzichtloos

Het is ongelooflijk dat mensen zo (moeten) leven. Matthijs* is verslaafd en woont in een totaal verwaarloosd huishouden. Overal liggen spullen, afval, ongewassen kleren en zijn woning is zo te zien al jaren niet meer schoongemaakt. Sinds het overlijden van zijn moeder (vier jaar geleden) is er vrijwel niemand die de boel bijhoudt. Vervolgens stapelt het ene probleem zich op het andere. Het kleine sociale netwerk dat Matthijs heeft, ziet inmiddels ook niet meer hoe ze hem kunnen helpen.

Bovenvermelde situatie is geen geromantiseerd verhaal, maar echt gebeurd. Een realiteit waar een groep vrijwilligers afgelopen zaterdag verschil in kon maken! Hoe? Lees snel verder….

Langzaam een verscheen er een glimlach bij Matthijs

Alle projecten worden zorgvuldig voorbereid door Present Almelo. Vóór zaterdag hebben we kennisgemaakt met Matthijs en de hulpverlener (Tactus Verslavingszorg) en zijn er duidelijke afspraken gemaakt. Wat moet er gebeuren, wat kunnen de vrijwilligers, wat kan Matthijs. Matthijs had een leuke klik met onze vrijwilliger en dat haalde vooraf al een stukje spanning weg. Naarmate de projectdag dichterbij kwam, werd Matthijs wel erg gespannen. Het is ook niet niks, zoveel mensen over de vloer. Hij schaamde zich enorm.

Toch ging Matthijs de uitdaging aan. Samen met zijn hulpverlener ontving hij zaterdagochtend een groep van 8 man sterk. Na uitgebreide koffie en kennismaking gingen ze aan de slag. En Matthijs? Die help net zo hard mee! Langzaam aan verscheen er een glimlach op zijn gezicht. Spanning verdween en hij werd trots op zijn bijdrage. De vrijwilligers vonden het bijzonder dat Matthijs mee hielp, ondanks zijn situatie.  Er is een aanhanger vol spullen afgevoerd, alles is opgeruimd en schoongemaakt en aan het einde van de dag was alles klaar.

Deelnemer na afloop van het project:

“Het is schrijnend om te zien hoe eenzaam Matthijs is, ondanks het weinige contact dat hij heeft met mensen smolt hij gaande weg de dag meer en meer en hebbe we samen de klus geklaard. We wensen het allerbeste voor Matthijs”.

Afkicken

Matthijs kreeg vlak voor het project te horen dat hij 3 december jl. opgenomen kon worden in een afkickkliniek. Wat een bijzondere timing, want nu komt hij terug in een opgeruimd en schoon huis. Een nieuwe start!

Beelden zeggen soms meer dan 1000 woorden. Hieronder daarom een mooie fotoreportage van dit waardevolle project.