Groep present bij gezin Doorbraakmethode Gemeente Almelo

19-02-2020

Het zijn gezinnen die alle vormen van ellende kennen. Veel hulpverleners zijn er bij betrokken. En toch zit er geen enkele schot in. Wat moet je er mee aan, als gemeente. Almelo bedacht iets nieuws: de ‘Doorbraakmethode'”Bron Tubantia 2018:  Lees hier het volledige nieuwsartikel over deze mooie methode waar ook Present Almelo zaterdag 8 februari jl. een ‘doorbraak’ in heeft mogen betekenen.

Met een groep van vijf vrijwilligers hebben wij zaterdag 8 februari praktische hulp geboden aan een gezin met veel problemen. Het gezin krijgt hiervoor hulp van professionals. In dit geval zelfs door middel van de ‘doorbraakmethode’. In het artikel hierboven lees je meer over deze methode.

Tijdelijk netwerk

Hulpverleners zijn bij het oplossen van veel en complexe klussen vaak afhankelijk van het eigen netwerk rondom hun cliënt, maar wat als dit ontbreekt? Het is belangrijk dat er dan (tijdelijke) netwerken om een cliënt heen gezet kan worden, zodat ook deze problemen aangepakt worden. Via de matching en begeleiding van Present Almelo konden ze voor dit gezin ook gebruik maken van een groep vrijwilligers.

De hele bovenverdieping had een flinke opknapbeurt en schoonmaakbeurt nodig. Er zijn muren gesausd, vloeren gelegd en kasten in elkaar gezet.

Bemoedigend zelf aan de slag

De komst van onze groep vrijwilligers én de uiteindelijke geboden hulp staat in het teken van meer veranderingen. Het gezin werd bemoedigd en is voor aanvang van het project zelf al begonnen met diverse klusjes. Na afloop van dit project kan er huishoudelijke hulp en thuisondersteuning ingezet worden. De wijkcoach kan weer verder bouwen aan herstel én het gezin krijgt rust.

Wat een doorbraken! Hieronder een paar foto’s van dit project.