Een echte doorbraak!

22-06-2020

Het aanpakken van verwaarloosde tuinen en overvolle huizen komt regelmatig voorbij tijdens onze projecten. Op zaterdag 13 juni jl. hielpen onze vaste flexvrijwilligers een Almeloër met het opruimen van zijn tuin en het afvoeren van een grote berg afval.

Het was ons eerste ‘normale’ project na de coronacrisis en het was er meteen eentje om niet snel te vergeten!

Doorbraak

De tuin lag helemaal vol. Spullen, afval… hoe het zover kan komen, is een reële vraag, maar het antwoord is niet makkelijk te geven en natuurlijk bij iedereen anders te beantwoorden. Bij de man waar wij konden helpen was het een opeenstapeling van diverse problemen. De focus ligt voor hem nu op hard werken, zodat zijn schulden afbetaald kunnen worden. In de weekenden zijn er kinderen om voor te zorgen.

Vrijwilligers onderdeel van hulpverleningstraject

De groep werd op deze dag onderdeel van het hulpverlening traject (de zogenaamde doorbraakethode; een succesvolle aanpak i.s.m. diverse Almelose instanties) dat al loopt bij deze man. De hulpverleenster van Gemeente Almelo sloeg de handen ineen met woningcorporatie Beter Wonen en maakte een stappenplan om huis en tuin weer netjes en veilig te maken.

Daar hadden ze wel wat extra handen voor nodig én de nodige voorbereiding van de bewoner zelf. Een aantal dagen ervoor er voor heeft de man een dag vrij genomen. Respect, want wat was dit lastig aangezien een dag vrij nemen hem ook inkomen kost. Maar om de groep vrijwilligers het vele werk, dat ze onmogelijk zelf voor elkaar krijgen, te kunnen laten doen, was dit nodig.

Iedereen draagt bij aan succes!

Op de bewuste dag van het project heeft de man ook keihard meegeholpen. Al het afval is netjes en in kleine porties in de tuin klaargelegd, zodat onze vrijwilligers het konden afvoeren. Na drie ritjes naar Twente Milieu was de klus samen geklaard. De bewoner hielp mee met sjouwen, maar hij voorzag onze vrijwilligers ook van heerlijke koffie, koeken en frisdrank! Een welkome bijdrage met de hitte!

Dank Gemeente Almelo, Beter Wonen, bewoner om ons te ontvangen bij hem thuis én flexvrijwilligers voor dit topproject achter de voordeur. Hieronder foto’s voor een indruk.