Present in coronatijd

13 oktober 2020

Naar aanleiding van de laatste persconferentie van Rijksoverheid vind je op deze pagina meer uitleg over wat de nieuwe maatregelen voor de projecten bij Present Almelo betekenen. Bovenaan deze pagina zie je aan de datum wanneer deze pagina is aangepast.

Allereerst: met de laatste nieuwe maatregelen geldt dat we nog steeds projecten mogen organiseren. We laten ons leiden door wat we wel kunnen en passen ons gewoon aan. Er zijn teveel mensen die onze aandacht en hulp nodig hebben. We willen iedereen dan ook op het hart drukken je niet te laten ontmoedigen door de beperkingen, maar wees creatief in wat je wél mag doen!

Noodzakelijk werk

Onze projecten zijn meer dan een vrijwilligersuitje. Het is werk dat moet gebeuren. Veel hulpverleners en mensen zitten in het nauw en hebben hulp nodig van onze groepen. De komst van een groepje mensen is voor de ontvangers echt een bemoediging. Zo ziet de RIVM het zelf ook hebben ze laten weten aan Present Nederland voor alle lokale vestigingen.

Omdenken

Ontmoeting en blijven omzien naar elkaar. Het vergt wat meer omdenken, organisatievermogen, creativiteit en aangepaste inzet om de inzet op een veilige manier te waarborgen. Maar dit hebben wij over voor de vrijwilligers en de hulpontvangers.

Uiteraard volgen we de nieuwe maatregelen van de overheid volledig op. De projecten kunnen doorgaan, maar de veiligheid van onze vrijwilligers en de samenleving staat voorop. Bij Present Almelo geldt daarom voor de komende weken:

• Alle vrijwilligers, hulpverleners en ontvangers ontvangen vooraf een duidelijk hygiëneprotocol;
  • De groepen bij buiten- en binnenprojecten wordt teruggebracht tot maximaal 3 deelnemers tegelijk in een groep per dag. Dit aantal mag en geldt voor binnen (mits de 1,5 meter in acht genomen kan worden, hier zijn we kritisch op!) en buiten. Per dag kan er maximaal één groep bij een hulpontvanger op bezoek komen.  Bij de hulpontvanger mag op die dag geen ander bezoek komen. De hulpverlener en hulpontvanger krijgen van ons de opdracht dit zelf te bewaken, want dat kunnen wij niet in de gaten houden;
  • Elk project wordt zorgvuldig voorbereidt. Een coronachecklist is hier onderdeel van.
  • Continu wordt herhaald en vooraf meegegeven de oproep: voel je je ziek of ben je verkouden, meld je dan af voor het project. Dit geldt ook voor de hulpverleners en hulpontvangers;
  • Wij verstrekken handschoenen, desinfectiegel en mondkapjes aan alle deelnemers;
  • We blijven continu het advies van het RIVM volgen en passen ook aan, wanneer dit noodzakelijk is;

Wat kun je doen als vrijwilliger(groep)?

Met aanpassingsvermogen en omdenken veel. We blijven gaan voor wat we wél kunnen. Denk aan praktische projecten buiten en binnen met kleine groepjes verdeeld over de week.

Onze Kerstengelactie is hier ook een mooi voorbeeld van. Klik hier voor meer info en aanmelden. Je komt terecht bij mensen die eenzaam zijn, het even niet meer zien zitten en bemoediging nodig hebben. Je acties zijn wellicht wat op afstand, maar toch zeker dichtbij.

Of wat dacht je van ons projectRaambezoek‘.

Meld je aan bij ons en help, omdat we gemaakt zijn om samen te leven, juist nu in deze crisis! Wij zien uit naar jullie aanbod en betrokkenheid. #samen sterk. Nu en straks!