Coronahulp

Coronahulp AANBOD

Hulp aanbieden als vrijwilliger? Welkom! Meld hier je aanbod en bekijk de mogelijkheden;

Corona HULPVRAAG

Ben jij hulpverlener en:

• heb je een cliënt(en) die hulp kan gebruiken van vrijwilligers in tijden van corona? Meld hier je hulpvraag
  • kun je zelf hulp gebruiken van vrijwilligers, zodat u zich meer kunt richten op uw cliënten? Meld hier je hulpvraag

Present in tijden van corona – Groepen weer beschikbaar

Met onze groepen vrijwilligers komen we veel met elkaar én kwetsbare mensen in contact en dat moet in tijden van het coronavirus nauwkeurig en goed georganiseerd worden. Hier wordt tijdens de voorbereiding én uitvoering van onze projecten nauwkeurig aandacht aan besteedt.

Met aanpassingen en zorgvuldige voorbereiding en uitvoering kunnen wij vanaf 1 juni weer groepen inzetten op plekken van nood.

Coronahulp via Present Almelo

Zoals je van ons gewend bent koppelt Present het aanbod van de vrijwilliger aan een passende hulpvraag. De hulp en de uitvoering moet natuurlijk wel coronaproof zijn. Hieronder op een rijtje:

• Bovenaan staat: de veiligheid van onze vrijwilligers, hulpontvangers en hulpverleners staat voorop;
  • We zijn kritisch op de grootte van de groepen en de plekken waar de vrijwilligers zich inzetten. De 1,5 meter afstandsregel onderling moet goed gehandhaafd kunnen worden. We hebben vooraf contact met de hulpverleners over de ruimten/grootte van de tuin, etc.
  • Bij grotere omvangrijke projecten gaan we werken met estafette (deel)groepen. De groep of meerdere groepen afwisselend op één adres, bijvoorbeeld per dagdeel ingezet: ene deel van de groep de ochtend, tweede deel van de groep de middag;
  • De vrijwilligers ontvangen vooraf bij elk project ons hygiëneprotocol en een overzicht van duidelijke afspraken die zijn gemaakt over het desbetreffende project;
  • De hulpverleners en hulpontvangers ontvangen vooraf ook dit hygiëneprotocol en afspraken.
  • Bij elk project wordt de oproep meegegeven: voel je je ziek of ben je verkouden, meld je dan af voor het project. Dit geldt ook voor de hulpverleners en hulpontvangers;
  • Wij verstrekken handschoenen aan alle deelnemers en desinfectie gel.
  • Alles volgens RIVM voorwaarden;
  • We blijven continu het advies van het RIVM volgen en passen ook aan, wanneer dit noodzakelijk is.

Wat kun je doen als groep?

Stichting Present Almelo werkt aanbodgericht. Wij vinden het belangrijk dat de groep vrijwilligers bepaald wat ze willen doen en wanneer ze dit willen doen. De rol van Present is inspireren, faciliteren en adviseren. Heel veel hulpverleners zitten te springen om groepen vrijwilligers van Present! Dus kom maar op met jullie wensen!

Meld je aan als individu of als groep

• Doe een praktisch project.  We hebben veel openstaande praktische hulpvragen van mensen die door moelijke, uitzichtloze leefomstandigheden, zorgen door armoede en ziekte of omdat ze er veelal alleen voor staan. Denk aan opruimen, schoonmaken van kamers en woningen. Tuinen die vol staan of zijn overwoekerd. Bestratingsklussen, hulp bij verhuizen. De nood is groot;
  • Een sociaal project binnen bij een instelling zal voorlopig niet of heel beperkt mogelijk zijn. Maar ook hierin willen wij jullie oproepen om te denken in mogelijkheden; een leuke muzikale hart onder riem vanaf een afstand, of ramen lappen met raamkoffie, verwenpakketjes maken of wandelen met gepaste afstand onderling, etc. Wellicht hebben jullie zelf een goed idee? Wij kennen echt genoeg adressen waar jullie inzet zo nodig is!

Enthousiast over ons werk en wil je meedoen? Klik dan hier.

Wij zien uit naar jullie aanbod en betrokkenheid, de projecten die we weer mogen gaan organiseren én de blije en dankbare hulpverleners en hulpontvangers! #samen sterk. Nu en straks!

Aanvullende andere initiatieven

Naast Present Almelo zijn er ook andere waardevolle initiatieven die we graag met jullie delen.  Wellicht zit ook hier iets passends voor jou tussen?

• Op de website van Almelo Voor Elkaar vind je nu een speciale pagina voor coronahulp. Klik hier.
  • Coalitie Kom Erbij strijdt tegen eenzaamheid. Zij verwijzen hulpvragers door naar Stichting Present Almelo;
  • Stichting Present (Almelo) doet mee met de landelijke campagne #nietalleen. Deze campagne is in samenwerking met vele kerken en christelijke organisaties zoals EO, Schuldhulpmaatje, ChristenUnie, 4M, YfC, TijdVoorActie, HiPHelpt, en nog veel meer. Klik hier voor hulp een aanbod.
  • Het Rode Kruis heeft een speciaal telefoonnummer in het leven geroepen voor mensen in thuisisolatie/quarantaine: 070-4455888 (voor een luisterend oor, advies of extra hulp);
  • Op de website van het Oranje fonds kun je een gratis kaartenset bestellen. Laat iemand in tijden van nood weten met een kaart dat je aan hem/haar denkt;