Maaltijd Meet & Eat – Do’s & dont’s

Je ontvangt vluchtelingen als gast in jouw huis. Deze mensen komen uit een andere cultuur en zijn relatief kort in Nederland. Hieronder vindt je een aantal do’s en dont’s rondom de maaltijd voor een geslaagde avond.

• Start bij aankomst bijvoorbeeld met een kopje thee, met op tafel wat koekjes, chocolaatjes en/ of nootjes.
  • We gaan er van uit dat je een volwaardige warme maaltijd bereidt. Cultureel zullen de meeste vluchtelingen gewend zijn om 2 keer per dag warm te eten.
  • Het gebruik van varkensvlees niet wenselijk. Kies liever voor kip of rundvlees
  • Je kunt er voor kiezen om de maaltijd al voor te bereiden, maar je kunt ook samen met je gasten koken. Of misschien ook wel boodschappen doen.
  • Welk eten?
    Kook vooral wat je lekker vindt, het is mooi als de vluchtelingen kennis maken met Nederlands eten. Kip met rijst is ‘veilig’, maar tegelijk iets wat ze al vaak te eten krijgen. Allemaal verschillende kleine gerechtjes is ook handig, dan kan iedereen proeven en kiezen wat hij wil. Als je ervoor kiest samen met hen boodschappen te doen, kun je ook vragen of zij misschien een (deel)gerecht willen bereiden. Dan kun je van elkaars culturen & smaken proeven!
  • Kook niet teveel! Vluchtelingen blijken niet veel te eten.
  • Een glaasje alcohol aanbieden mag gerust, maar altijd met mate! Het kan zijn dat je gast geen alcohol drinkt (moslims), maar de meeste mensen nemen dit niet zo nauw. Laat je gasten zien wat je aanbiedt. Hij/ zij geeft dan zelf wel aan uit welke fles hij/ zij een glas wil.
  • Na afloop van de maaltijd kan er weer iets te drinken (b.v. thee of cola) worden aangeboden;
    Je bent in je eigen huis. Houd je gewone rituelen aan rond de maaltijd, enz.. Probeer ze ook uit te leggen aan je gast.
  • Het zou goed kunnen dat je gast maar weinig eten en drinken van je aanneemt. Dit kan twee redenen hebben: bescheidenheid en niet tot last willen zijn of je gast verwacht dat je aandringt. In de Oosterse cultuur is het heel gewoon om 3 tot 4 keer te vragen of iemand iets wil eten of drinken. Pas bij de 4e keer komt er een ‘ja’. Je kunt ook aandringen met gebaren – ‘eet nog’ of ‘drink nog wat’. Ook kun je het gewoon voor hun op tafel zetten. Als het bord leeg is gegeten dan wil iemand best nog een schepje toe (aandringen!). Schep dus gerust opnieuw op en stel gerust: “ja, neem nog, neem nog, er is genoeg.”
  • Leg de gasten ondertussen wel uit dat we in Nederland 1x nee of 1x ja al begrijpen. Nee is nee, ja is ja. Dat is anders dan wat ze gewend zijn, maar ze kunnen er beter snel aan wennen. Voorkomt teleurstellingen in de toekomst.
  • Blijft er iets achter op het bord: is niet onbeleefd (wij vinden van wel, want wij hebben geleerd ons bord leeg te eten uit beleefdheid), maar dit betekent gewoon: ik heb genoeg gehad.