Meet & Eat

Als gastgezin ontvang je thuis twee (of meer) vluchtelingen aan tafel en gaat samen eten. Een gezellige én laagdrempelige manier om in contact te komen met vluchtelingen, want eten verbindt altijd!
De inschrijving voor Meet & Eat op vrijdagavond 13 oktober a.s. is gesloten. Dank aan maar liefst 25 gastgezinnen die zich hebben aangemeld! Geweldig!

In 2018 vinden er weer nieuwe Meet & Eat avonden plaats, waarvan de eerstvolgende in het voorjaar. De datum wordt binnenkort bekend gemaakt, dus houd onze website in de gaten. Mocht je interesse hebben om mee te doen, neem gerust contact met ons op of vul onderstaand formulier in.

Stichting Present Almelo wil met Meet & Eat graag een brug slaan tussen vluchtelingen en inwoners van Almelo. Meedoen met Meet & Eat is een leuke en laagdrempelige manier om in contact te komen met vluchtelingen. Eten verbindt; je leert elkaar beter kennen, maar het zal je ook meer begrip opleveren voor situaties en andere culturen. Wij durven je te verzekeren dat je na deze Meet & Eat een bijzondere ervaring rijker bent!

Voor vluchtelingen is het erg belangrijk om contacten op te bouwen met mensen van buiten het AZC. Het contact met Nederlanders zorgt ervoor dat ze zich welkom voelen en het gevoel krijgen dat er mensen zijn die om hen geven. Het doorbreekt de dagelijkse gang van zaken (sleur) op het AZC, bevordert de kennis van de Nederlandse taal en zorgt voor een kennismaking met Nederlandse gewoontes. Door mee te doen met Meat & Eat draag je hier direct een steentje aan bij. Hoe bijzonder is dat!

Meet & Eat houdt in dat je op een n.n.t.b. datum (eerstvolgende in voorjaar 2018) gastgezin bent voor een aantal vluchtelingen en samen bij jullie thuis gaat eten. Jullie kunnen bij de aanmelding zelf bepalen hoeveel vluchtelingen je wilt of kunt ontvangen en of je overige wensen hebt. Gastgezin betekent overigens niet dat je je perse als gezin moet aanmelden. Je kan je ook met vrienden of ander (klein groepje) aanmelden. Voorwaarde is wel dat één van jullie over een auto beschikt, zodat de gasten tussen 17:00 uur en 17:30 uur bij het AZC in Almelo opgehaald kunnen worden. Je eet thuis met hen (of je kookt samen). Daarna heb je misschien nog tijd om een spelletje te doen of een wandeling te maken. Na afloop (uiterlijk 21:00 uur) breng je je gasten weer terug naar het AZC.

Stichting Present Almelo voorziet je vooraf van de nodige informatie en adviezen m.b.t. de maaltijd en de communicatie met vluchtelingen. Na de tijd is er mogelijkheid voor nazorg en vervolg.

Misschien vind je het leuk om een filmpje te zien, over eerdere ervaringen in Apeldoorn van een gezin met vluchtelingen aan tafel? Dat kan via deze link.

En? Ben je overtuigd?

Wil je ook op deze manier iets betekenen voor vluchtelingen in Almelo? We hopen het van harte!

De eerstvolgende Meet & Eat avond vindt plaats op vrijdag 13 oktober 2017. Inschrijving hiervoor is helaas niet meer mogelijk. In het voorjaar 2018 vindt de eerstvolgende Meet & Eat plaats. Mocht je je daarvoor al willen aanmelden kan dat via onderstaand formulier.

Ja, ik meld mij aan als gastgezin voor meet & eat