Meet & Eat

De datum voor de eerstvolgende Meet & Eat is bekend en daar kun je je nu voor aanmelden! Doe jij mee op zaterdag 9 maart 2019?!

Wat is Meet & Eat?

Almelose burgers ontvangen vluchtelingen aan tafel en eten samen. Een gezellige en laagdrempelige manier om in contact te komen met vluchtelingen.

Op bovengenoemde data ben je gastadres voor vluchtelingen en samen eet je bij jullie thuis of gastadres. Je kan je aanmelden als gezin, maar ook als vriendengroep, collega’s of kerk. Bij de aanmelding geef je aan hoeveel gasten je wilt of kunt ontvangen en of je overige wensen hebt. Wij  proberen een zo goed mogelijke match te maken en voorzien je vooraf van alle benodigde informatie (klik hier voor de veelgestelde vragen).

De voorgaande (5!) edities waren zeer succesvol en deelnemers zijn enthousiast. De eerstvolgende mogelijkheid om mee te doen is: zaterdagavond 9 maart 2019 en daar kun je je al voor aanmelden (zie ook onderaan deze pagina).

Spannend!, maar eigenlijk ook weer niet….

Stichting Present Almelo wil met Meet & Eat graag een brug slaan tussen Almelose burgers en nieuwkomers. Deelname kan éénmalig en we verplichten je tot niets. Ondanks het éénmalige karakter kan Meet & Eat wel van grote betekenis zijn. Voor jezelf en de nieuwkomers, want we ontmoeten, leren elkaar kennen en dat levert acceptatie en wederzijds begrip op.

Voor nieuwkomers erg belangrijk om contacten op te bouwen met Nederlanders, stadsgenoten (buiten hun eigen netwerk of het AZC). Ze komen vanuit een vluchtsituatie binnen in een vreemd land met andere gebruiken. Allereerst geeft Meet & Eat de nieuwkomers een gevoel van warm welkom. Het doorbreekt de dagelijkse gang van zaken (sleur) op het AZC of verveling thuis, omdat het sociale netwerk en mogelijkheden van nieuwkomers soms erg beperkt zijn. Je draagt dus direct een steentje bij aan inburgering, maar ook bijvoorbeeld in de beoefening van de Nederlandse taal en zorgt voor een kennismaking met Nederlandse gewoontes. Hoe bijzonder is dat!

Stichting Present voorziet jullie vooraf van de benodigde informatie en we proberen een zo goed mogelijke match te maken tussen de deelnemers. De ervaring leert ons dat Meet & Eat een leuke en laagdrempelige manier is om in contact te komen met vluchtelingen.

Eten verbindt; je leert elkaar beter kennen, maar het zal je ook meer begrip opleveren voor situaties en andere culturen. Wij durven je te verzekeren dat je na Meet & Eat een bijzondere ervaring rijker bent!

Lees hier het ervaringsverhaal van familie Den Ouden, deelnemer van Meet & Eat in mei 2017.

Meet & Eat wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Oranje Fonds en Gemeente Almelo.

Doe je mee?

Aanmelding gastadres: Wil je als gastadres op deze manier iets betekenen voor nieuwkomers (vluchtelingen) in Almelo? We hopen het van harte! De eerstvolgende Meet & Eat avond vindt plaats op zaterdag 9 maart 2019 en daar kun je je al voor aanmelden: Klik hier.

Aanmelding nieuwkomers: wil je als nieuwkomer meedoen met Meet & Eat? Klik hier.