Meet & Eat

De eerstvolgende Meet & Eat vindt plaats in 2020.

Wat is Meet & Eat?

Almelose burgers ontvangen vluchtelingen aan tafel en eten samen. Een gezellige en laagdrempelige manier om in contact te komen met vluchtelingen.

Samen met je gezin, vrienden, collega’s of kerk ben je gastadres voor vluchtelingen en samen eet je bij jullie thuis of op een gastadres. Bij de aanmelding geef je aan hoeveel gasten je wilt of kunt ontvangen. Wij proberen een zo goed mogelijke match te maken en voorzien je vooraf van alle benodigde informatie (klik hier voor de veelgestelde vragen).

De voorgaande edities kennen hartverwarmende reacties. In dit nieuwsbericht leest u de allerlaatste ervaring – november 2019. Lees hier het ervaringsverhaal van familie Den Ouden, deelnemer van een voorgaande editie Meet & Eat.

Wil je meedoen? Dat kan, graag met steun voor Meet & Eat

Meet & Eat werd de afgelopen edities mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Oranje Fonds en Gemeente Almelo. Daar zijn wij deze instanties zeer dankbaar voor. In totaal hebben wij meer dan 120 gastgezinnen/groepen kunnen koppelen aan vluchtelingen, dit zijn meer dan 750 ontmoetingen tussen vluchtelingen en Nederlanders. Wauw!

Doneer voor Meet & Eat

Kijk naar dit succes en het moge duidelijk zijn dat wij graag in 2020 opnieuw Meet & Eat voor jullie en vluchtelingen organiseren. Echter hebben wij helaas hiervoor nog geen financiële zekerheid. Binnenkort hopen we met positief nieuws te komen. Los van fondsen en organisaties kun jij als particulier nu ook Meet & Eat ondersteunen met een gift. U begrijpt, van harte aanbevolen ;). Dit kan via deze doneerpagina van Present Almelo.

Spannend, maar eigenlijk ook weer niet….

Stichting Present Almelo wil met Meet & Eat graag een brug slaan tussen Almelose burgers en nieuwkomers. Deelname kan éénmalig en we verplichten je tot niets. Ondanks het éénmalige karakter kan Meet & Eat wel van grote betekenis zijn. Voor jezelf en de nieuwkomers, want we ontmoeten, leren elkaar kennen en dat levert acceptatie en wederzijds begrip op.

Voor nieuwkomers erg belangrijk om contacten op te bouwen met Nederlanders, stadsgenoten (buiten hun eigen netwerk of het AZC). Ze komen vanuit een vluchtsituatie binnen in een vreemd land met andere gebruiken. Allereerst geeft Meet & Eat de nieuwkomers een gevoel van warm welkom. Het doorbreekt de dagelijkse gang van zaken (sleur) op het AZC of verveling thuis, omdat het sociale netwerk en mogelijkheden van nieuwkomers soms erg beperkt zijn. Je draagt dus direct een steentje bij aan inburgering, maar ook bijvoorbeeld in de beoefening van de Nederlandse taal en zorgt voor een kennismaking met Nederlandse gewoontes. Hoe bijzonder is dat!

Stichting Present voorziet jullie vooraf van de benodigde informatie en we proberen een zo goed mogelijke match te maken tussen de deelnemers. De ervaring leert ons dat Meet & Eat een leuke en laagdrempelige manier is om in contact te komen met vluchtelingen.

Eten verbindt; je leert elkaar beter kennen, maar het zal je ook meer begrip opleveren voor situaties en andere culturen. Wij durven je te verzekeren dat je na Meet & Eat een bijzondere ervaring rijker bent!