Mix & Match

Almelose burgers en nieuwkomers (vluchtelingen) vormen samen een groep en doen samen vrijwilligerswerk d.m.v. een Presentproject.

De Mix & Match-groepen pakken eenvoudige klussen en activiteiten op, zoals een keer sauzen, een tuin opknappen of bijvoorbeeld wandelen met ouderen. De projecten worden uitgevoerd bij mensen die niet het geld, netwerk of gezondheid hebben om het zelf te doen. Aan dat laatste is dus niets nieuws en conform Presentwerkwijze.

Doe je mee?

Aanmelden Almelose burgers: Klik hier.

Aanmelden nieuwkomers: Klik hier.

Waarom Mix & Match?

Nieuwkomers moeten én willen integreren.  Aspecten zoals de stad Almelo leren kennen, maar ook de cultuur, een bijdrage leveren aan de maatschappij, het opbouwen van een nieuw (sociaal) netwerk, beoefenen van de taal komen bij de Presentprojecten allemaal aan bod. We mixen omdat Stichting Present vanuit het aanbod aanmeldingen krijgt van Almelose burgers die graag iets voor nieuwkomers willen betekenen. Het is dus een wederzijds verhaal!

Omdat we hierin dicht bij de formule en kracht van Stichting Present willen blijven, werken we bij Mix & Match met groepen vrijwilligers. En dat levert nog meer mooie effecten, want:

• samen een vrijwilligersklus oppakken is minder spannend. Tegelijkertijd ontmoet je nieuwe mensen en vluchtelingen, maar ook dat in groepsverband maakt het minder spannend. Dit geldt voor zowel de groep Nederlanders, als voor de vluchtelingen.
  • Omdat de ontmoetingen worden ondersteund door een activiteit (praktisch of sociaal – zie hieronder voorbeelden van projecten die je kan doen) leggen we de nadruk niet direct op taalbarrières, cultuurverschillen, etc. Een mooie reactie van één van de deelnemers tijdens een Mix & Match project: “omdat we samen een sportactiviteit deden voor jongeren was de taal ineens geen issue meer, want iedereen spreekt de taal van sport”.
  • Naast de ontmoeting die je hebt met vluchtelingen, dien je ook nog een Almelose burger die de hulp van jullie groep hard nodig heeft. Denk hierbij aan projecten zoals een verwilderde tuin bij een alleenstaande jonge moeder opknappen, samen een kinderkamer opknappen bij een gezin met financiële problemen of samen wandelen met ouderen.
Hoe gaat Mix & Match te werk?

Mix & Match projecten worden voorbereid zoals een gewoon Presentproject. Voorbeelden van onze gewone Presentprojecten zijn:

• Praktische projecten, zoals tuinieren, klussen, schoonmaken achter de voordeur bij hulpbehoevenden.
  • Sociale projecten, zoals activiteiten in bejaardenhuizen en verpleegcentra, zoals wandelen met ouderen, ouderen gezelschap houden, activiteiten bij liefdadigheidsinstellingen, zoals helpen bij de voedselbank.