8e Meet & Eat groot succes!

21-11-2019

De alweer 8e editie van onze Meet & Eat was opnieuw een groot succes.

De redenen voor gastgezinnen om zich aan te melden verschilden, maar hun enthousiasme na afloop was hetzelfde. Vrijwel iedereen gaf aan de volgende keer weer mee te willen doen! Ook zijn er veel telefoonnummers uitgewisseld.

Zomaar een greep uit de motivaties: ‘Ons steentje bijdragen aan de wereld met liefde en compassie en vluchtelingen een gevoel van welkom geven.’ Een andere deelnemer: ‘Wij houden van mensen en willen altijd graag meer leren van andere culturen.’ Een domineesgezin: ‘Wij deden mee uit de overtuiging dat God ons oproept om om te zien naar de zwakkeren in de samenleving.’

Deze dominee vertelt over de gezamenlijke maaltijd en de ontmoeting met twee jonge vluchtelingen: ‘Het was mooi om te doen. Onze gasten waren vrij jong, zeventien en achttien, en hun Nederlands was nog wat moeizaam. Het gesprek liep hier en daar wat moeilijk, maar we hebben ons geen moment opgelaten gevoeld.’ Diepe indruk maakte het verhaal van één van de jongens over zijn moeder die was gestorven: ‘Je zag de pijn in zijn hele lichaam… Dan val je allemaal even stil. Mooi om voor hem te kunnen bidden later op de avond. Hoewel deze jongen zei dat hij niet geloofde…’

Veel deelnemers aan Meet & Eat zijn gezinnen, al of niet met kinderen. Maar natuurlijk kun je ook meedoen als alleenstaande.

En dat deed Irene, een gepensioneerde Almelose. Zij ontving drie vluchtelingen uit Nigeria: ‘Ik had een echte Hollandse maaltijd voor ze gemaakt. Groentesoep, gebakken aardappeltjes, groenten en een gehaktbal. Ze vonden alles lekker en hebben smakelijk gegeten. Ze waren heel beleefd, vonden het heel erg voor mij dat ik alleen woonde, want dat is eenzaam vinden zij. Respect voor de ouderen is belangrijk in hun cultuur. Ze noemden mij niet bij mijn voornaam, maar zeiden ‘mum’, een erenaam. Ik heb beloofd dat ze een volgende keer weer mogen komen, maar dat ik dan met Sarah eerst boodschappen ga doen en dat zij Nigeriaans mag koken.’

Een Iraans gezin met twee jonge dochters ging eten bij een familie die ook kleine kinderen had. Ze waren best zenuwachtig en verlegen voor de ontmoeting, maar het werd een fijne en ontspannen avond. Vader Amir spreekt al een beetje Nederlands en vertelt lachend: ‘Onze kinderen wilden niet meer terug naar huis!’

Wil je ook een keer meedoen met Meet & Eat? Dat kan, onder voorbehoud, want ….. :

Meet & Eat werd de afgelopen edities mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Oranje Fonds en Gemeente Almelo. Daar zijn wij deze instanties zeer dankbaar voor. In totaal hebben wij meer dan 120 gastgezinnen/groepen kunnen koppelen aan vluchtelingen, dit zijn meer dan 750 ontmoetingen tussen vluchtelingen en Nederlanders. Wauw!

Doneer voor Meet & Eat

Kijk naar dit succes en het moge duidelijk zijn dat wij graag in 2020 opnieuw Meet & Eat voor jullie en vluchtelingen organiseren. Echter hebben wij helaas hiervoor nog geen financiële zekerheid. Binnenkort hopen we met positief nieuws te komen. Los van fondsen en organisaties kun jij als particulier nu ook Meet & Eat ondersteunen met een gift. U begrijpt, van harte aanbevolen ;). Dit kan via deze doneerpagina van Present Almelo.