Eerste Mix & Match een succes!

30 mei 2018

Bij Mix & Match vormen Almelose burgers en nieuwkomers (vluchtelingen) samen een groep en voeren samen een vrijwilligers/Presentproject uit op plekken waar de hulp hard nodig is. Afgelopen zaterdag hadden we het allereerste Mix & Match project en wat een succes! Ontmoeting tussen nieuwkomers én vrijwilligers, een fijne dagbesteding voor deze vluchtelingen, hulpverlener en hulpontvanger blij met alle hulp die ze zaterdag kregen én SAMEN was deze grote klus zo geklaard!

De vluchtelingen die meededen aan deze Mix & Match waren afkomstig van het AZC. Om 08:15 uur stonden ze al klaar op de parkeerplaats en ze hadden zin om te starten! Dat ze even weg kunnen van het AZC om te poetsen, maakt ze blij. Omdat ze zo hun gedachten even vrij kunnen maken. Mahla, één van de deelnemers: “Sorry dat ik het zeg, maar het azc is als een gevangenis voor mij. We hebben er niets. Alleen een kleine ruimte om te slapen. Ik zit de hele dag te denken en te denken. Waar gaat dit eindigen?”

Voor de vrijwilligers is het ook bijzonder om deze vluchtelingen op te nemen in de groep. Naast dat je bij sommige klussen wel wat extra handen kunt gebruiken en zo samen sterker staat, is het ook bijzonder om deze vluchtelingen beter te leren kennen. Anneloes, één van de vrijwilligers gaf aan al iets nieuws te hebben geleerd over Iraniërs ”In Iran maken ze anders schoon dan hier. Wij maken de muren schoon om te verven of te behangen, zij omdat gewoon alles schoon moet zijn.”

Mix & Match projecten worden uitgevoerd, zoals een ‘gewoon’ Presentproject. Iedereen is welkom bij Present, ook vluchtelingen dus. Wij zien ze niet als dé vluchteling, maar als vrijwilliger en deelnemer. Toch is het wel belangrijk om deze projecten goed en anders voor te bereiden en te begeleiden dan de reguliere Presentprojecten. Je hebt gewoon te maken met cultuurverschillen, taalbarrières en verschillende groeperingen. De zorgvuldige en professionele begeleiding draagt bij aan de beweging en verbinding die we in Almelo op gang willen brengen.

Het moet vanzelfsprekend worden om naar elkaar om te zien. Voor iedereen. De benadering van Mix & Match maakt het hopelijk laagdrempeliger voor deelnemers om mee te doen. Voor groepen om vluchtelingen te integreren in de groep om samen een vrijwilligersproject te doen, maar ook voor de vluchtelingen om zich voor Mix & Match aan te melden.

De TC Tubantia heeft prachtig artikel geplaatst in de regionale oplage van maandag 28 mei jl. Lees hier het artikel.

Dit project werd mede mogelijk gemaakt door een subsidie van het Oranje Fonds en Gemeente Almelo en samenwerking met ZorgAccent thuisbegeleiding – zij leverden de hulpvraag aan namens de hulpontvanger – en het project ‘Aan de slag’ van Avedan – zij hebben twee van de drie AZC bewoners voor ons geworven.

Meer weten of mee doen met Mix & Match? Klik hier.

Hieronder foto’s van het project.

[sb-custom-gallery]