Ervaring Meet & Eat

11-07-2017

Dit ervaringsverhaal is geschreven door Gerda den Ouden, moeder van het gastgezin dat in mei 2017 deel nam aan Meet & Eat in Almelo.

Eindelijk was het zover: onze eerste Meet & Eat! Samen met onze oudste dochter rijd ik naar het AZC.

Hoewel ik regelmatig op het AZC kom voor mijn werk, merk ik dat ik wel een beetje zenuwachtig ben. Wie zijn onze gasten? Kunnen we een beetje communiceren? Hoe zou het gaan met het eten? Zouden ze het wel lekker vinden? En vinden zij het niet te druk bij ons aan tafel? (eten met 4 meiden is niet zo rustig! ?)

Als we binnenkomen bij het AZC moeten we nog even wachten. Niet lang gelukkig, want al snel komen onze gasten binnen lopen. Na een hartelijke begroeting kunnen we richting ons huis.

We zijn gekoppeld aan een ander gezin en de oudste zoon van het gezin spreekt heel goed Nederlands. Ook zijn vader en moeder spreken al een beetje Nederlands, dus het gesprek is snel op gang. De jongste dochter (even oud als één van onze dochters) voelt zich direct thuis tussen al onze meiden en al snel spelen ze in de speeltuin. Kinderen praten niet met zoveel woorden, met spelen en gebaren heb je weinig woorden nodig. Mooi om ze zo samen te zien.

Ondertussen drinken we koffie en bereiden we het eten voor. Al snel is er een grapje over en weer en is de sfeer ontspannen. We eten, drinken en praten wat.   Stukje bij beetje komt het verhaal, niet tot in detail, maar je hoort wel het verdriet, de angst, de gebroken banden. Een verhaal dat zo ver van ons af staat, gelukkig. En dan besef ik weer wat het betekent om in een VRIJ land te leven, waarin ik mijn geloof kan en mag delen met zoveel anderen. Een land waarin ik mijn kinderen rustig kan zien opgroeien, ze mee kan nemen naar de kerk en ze vrij van angst kunnen opgroeien.

Het maakt me dankbaar dat ik een heel klein beetje kan helpen, om deze mensen, met hun verhaal welkom kan heten in ons huis, in ons land, en in ons hart. Ze hebben onze liefde en ons gebed hard nodig!

Enthousiast naar aanleiding van deze bijzondere ervaring? Wil je ook meedoen als gastgezin met Meet & Eat? Meld je aan voor de eerstvolgende Meet & Eat via deze link.