ETC Nederland is present!

10 oktober 2019

De directie en een deel van het managementteam van het bedrijf ETC Nederland heeft afgelopen week voor het eerst via Present Almelo een maatschappelijk project gedaan. “We willen meer dan alleen onze naam verbinden aan goede doelen. Ontdekken én echt ook zelf ervaren wat ‘maatschappelijk betrokken ondernemen’ in de praktijk betekend”, aldus ETC.

Stichting Present Almelo gelooft in het verbinden van mensen. Dit betekent dus altijd ‘zelf met de handen in de klei‘, en ja… dat sprak het bedrijf ETC wel aan! Afgelopen week trapten we af met een sociaal project bij een zorginstelling. Volgende week gaat een tweede groep een Presentervaring aan met een praktisch project. Door twee verschillende projecten te doen, doen ze een maximale ervaring op dat hopelijk smaakt naar meer…

Het project

Eenzame ouderen

Naar buiten gaan is zeldzaam voor sommige ouderen.  Ook bij wooninstellingen, helaas. Er is te weinig tijd en er zijn te weinig vrijwilligers, aldus Mariëlle, activiteitenbegeleider van het Trivium Meulenbelt Zorg.  En zo neemt eenzaamheid toe. Eenzaamheid is niet alleen ‘alleen zijn. Het gaat er ook om dat je buiten je eigen wil stilgezet wordt en geen deel meer uit kunt maken van de maatschappij. In het geval van deze ouderen ,omdat ze te weinig buiten komen verkleint hun leefwereld ongewild.

Eenzaamheid krijgt een gezicht

Dat was best confronterend om te horen voor de deelnemers van dit project. ‘Het zet je echt even stil, omdat je deze ouderen ook daadwerkelijk ontmoet. Eenzaamheid krijgt een gezicht’. Tegelijkertijd was het zo mooi dat de deelnemers hierin direct verschil konden maken: Lekker naar buiten met de bewoners, wandelen naar het centrum en in de middag de gezelligheid met spelletjes, maar vooral aandacht, liefde en tijd voor deze ouderen. Want dat gun je ze zo.

Het was fantastisch!

Op de vraag om een eerste reactie bij de deelnemers luidde: het was “FANTASTISCH, geweldig om op deze manier met collega’s een direct verschil te maken in het leven van eenzame ouderen”.

Coen Mulder van De Twentse Fotosite (klik op de link voor meer foto’s) was uitgenodigd om een paar mooie impressiefoto’s te maken van het project. Dank Coen voor de mooie foto’s!

Doe je ook mee met deze beweging?

Heb jij ook belangstelling om met je collega’s/bedrijf een maatschappelijk project te doen. Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden of kijk eerst hier voor meer informatie. Wil je graag een project doen met ouderen of een andere doelgroep?, klik dan hier.

[sb-custom-gallery]