GP Plants schenkt vaste planten aan Present

22 april 2021

Het bedrijf GP Plants van Gert Pezij draagt Stichting Present Almelo een warm hart toe door meerdere keren in het jaar vaste planten te schenken die ten goede komen aan tuinprojecten die onze vrijwilligersgroepen doen voor kwetsbare stadgenoten in Almelo. Wauw geweldig en wat zijn we hier blij mee!

De situatie

De tuinen waar wij komen zijn vaak flink overwoekerd en compleet verwilderd. Dit geeft de hulpontvanger en zijn/haar gezin stress, want de tuin is niet veilig en leidt in veel gevallen tot overlast in de buurt. Present biedt met een groep vrijwilligers vaak in één dag(deel) een oplossing door, samen met de betreffende hulpontvanger(s) en zijn/haar hulpverlener, de tuin op te knappen.

Na het verwijderen van alle onkruid en puin blijven er vaak lege tuinen achter. Een tussenoplossing die wij al bieden is om dan gras te zaaien, zodat het onkruid geen nieuwe kans krijgt. Er is vaak geen budget bij de hulpontvanger(s) en hulpverlening om de tuin direct opnieuw aan te planten.  Dit voelt voor onze vrijwilligers niet altijd fijn, want het voelt onaf. Al ligt de verantwoordelijkheid voor het vervolg overigens toch echt bij de hulpverlener en hulpontvanger.

Een tweede leven

Gert Pezij, eigenaar van GP Plants, heeft een warm hart voor Almelo en is nauw betrokken bij de samenleving. GP Plants verzorgt voor de hele binnenstad van Almelo het groen in de plantenbakken. Wellicht kennen jullie hem ook van ‘het tulpenhart op de Koornmarkt’?

Meerdere keren in het jaar worden de plantenbakken voorzien van wintergoed en zomergoed. De planten die hieruit vrijkomen schenkt hij nu (o.a.) aan Stichting Present Almelo. De planten krijgen daarmee een tweede leven in de tuinen van kwetsbare Almeloërs.

En maar meteen actie….

A.s. zaterdag gaan we met drie groepjes van twee vrijwilligers aan de slag om de eerste lading planten in drie verschillende tuinen te planten. De hulpontvangers en hulpverleners zijn super blij met deze duurzame oplossing.  De planten zijn vandaag (donderdag) opgehaald door twee flexvrijwilligers van Present. Gert zelf hielp spontaan mee met inpakken en ging mee naar één van de adressen waar de planten terecht komen. Gert was onder de indruk van de situatie, de projecten en het werk dat wij doen voor mens en stad.

Kortom; een mooie duurzame, creatieve en prachtige lokale verbinding. Samen maken we Almelo mooier!

Hieronder een paar foto’s van deze mooie kickoff.

[sb-custom-gallery]