Interviews: waarom flexer worden in Almelo

8 juli 2019

Waarom Almeloërs flexer worden bij Stichting Present Almelo

Stichting Present is een stichting die een brug slaat tussen mensen die willen geven en mensen die daarmee geholpen kunnen worden. Je geeft je als groep of individu op en Stichting Present koppelt jou of jouw groep aan een hulpvraag. Stichting Present is op zoek naar mensen die zich willen inzetten voor een ander. Leoni Selles, onze communicatiemedewerkster, heeft een paar flexers geïnterviewd om erachter te komen wat ze doen via Stichting Present en waarom ze dat doen.

Wat is je motivatie om flexer te zijn bij Stichting Present?

Ria: “Je medemens heeft hulp nodig en ik kan wel tijd vrijmaken. Waarom zou ik dan niet de handen uit de mouwen steken? Voor mij zit er ook een stukje achter dat de liefde die Jezus voor ons had, ik ook voor een ander wil hebben.”

Dik: “We zijn persoonlijk benaderd, maar ook met de gedachte dat we ook tijd mogen steken in de medemens. Wij hebben het goed, alles op de rit en tijd over. Waarom besteed je dan geen tijd aan je medemens?”

Frans Selles, die nu ongeveer 3 jaar flexer is bij stichting Present, vind het simpelweg mooi werk en omdat het bij hem past. “Toen ik de eerste keer mee had gedaan, was ik heel positief over hoe het ging en over het werk wat Stichting Present doet. Het is dankbaar werk en mensen zijn ermee geholpen, en dat zie je elke keer weer.” Frans vindt het leuk om te klussen, en wil zijn kwaliteit graag inzetten voor een ander.

Wat doe je zoal tijdens een project van Present?

“Wij doen meestal praktische klussen, zoals huizen opruimen en opknappen.” Zeggen Ria en Dik. “Maar soms is het ook leuk om een sociaal project te doen. Zo hebben we weleens pannenkoeken gebakken voor mensen met een beperking. Dat is gewoon beregezellig.” Frans doet alleen praktische projecten zoals huizen opknappen, schilderen en behangen.

“Het kind was zo blij, ze had weer een bed! Die glimlach, die koppies, daar doe je het voor!”

Wat vind je mooi aan het doen van projecten via Present?

Dik: “Persoonlijk vind ik het heel mooi dat als je de klus geklaard hebt, dat de mensen een glimlach op hun gezicht hebben. Je maakt ze écht blij!” Ria: “Soms help je mensen om net dát stapje te zetten om weer dingen zelf te gaan doen.” Frans is het hier echt mee eens: “Je komt bij de mensen thuis en je ziet gewoon hoe goed het is dat de klus gedaan wordt. Ook heb je contact met de mensen waarvoor je het doet. Je ziet waar je het voor doet en mensen worden er blij van.“

“Ooit waren we eens in een flat, en het kind van de hulpontvanger was zo blij toen we weer weggingen; ze had weer een bed! Die glimlach, die koppies, daar doe je het voor!” zegt Ria. Dik is het hier mee eens: “Soms moeten mensen ook gewoon even hun verhaal kwijt. Zo kunnen we ook een luisterend oor bieden voor die mensen. Je bent niet alleen praktisch bezig, maar brengt ook een beetje leven in de brouwerij. Deze mensen hebben niet altijd een netwerk die hen kunnen helpen om hun leven op de rit te houden.”

Zou je het anderen aanraden om flexer te worden bij Stichting Present?

Frans: “Zeker, omdat mijn ervaringen heel positief zijn. Als je die mogelijkheid hebt en je wilt graag wat voor een ander doen, dan is dit een hele mooie mogelijkheid.” Dik: “Naar elkaar omzien, niet alleen binnen kerkelijk contact, maar trek het gewoon breder. Bijvoorbeeld naar de buren toe!”

Durf jij jouw handen uit je mouwen te steken voor je medemens? Meld je dan aan als flexer bij Stichting Present en help een ander met de kwaliteiten die je hebt!