Meet & Eat oktober : overweldigend bijzonder!

24-10-2017

Overweldigend bijzonder, dat was het.

22 verschillende Almelose (e.o.) gastgezinnen hebben tijdens de tweede Meet & Eat op 13 oktober jl. vluchtelingen een warm welkom gegeven door ze thuis uit te nodigen en samen te eten. Stichting Present Almelo heeft bemiddeld in de match en is verantwoordelijk voor de organisatie, begeleiding en nazorg van Meet & Eat in Almelo.

Iedereen heeft er zin in en sommigen zijn een tikkeltje zenuwachtig.  Sommige gastgezinnen worden verrast met bloemen, lekkere hapjes en cadeautjes die hun gasten hebben meegenomen. Gastvrij, wederzijds….

De avond valt en wij (Alie en Ruth) wachten op het AZC, nu al met een dankbaar gevoel, op de terugkomst van iedereen. Om circa 21:00 uur komen de eerste mensen terug. Iedereen – we kunnen echt geen uitzondering vinden – stapt uit met een grote glimlach. Er wordt geknuffeld, er worden handen geschud, dankbare woorden gesproken en telefoonnummers uitgewisseld tussen de mensen. Veel gastgezinnen worden ter plekke uitgenodigd om nog een kopje thee te drinken bij de vluchtelingen ‘thuis’.

Wij hebben gezien, gehoord en genoten. Meet & Eat is ook voor ons ook best spannend. Is er een klik tussen de mensen? Hebben we goed gematcht? Gebeurt er wat we beogen? Wij kennen de kracht van ontmoeten, maar gebeurt dit ook echt? En wat blijkt? Het gebeurt ook echt en wij hebben mogen zien dat het beste ingrediënt van een goede maaltijd ontmoeting is.