Nieuwkomers weer Present in 2021!

15 april 2021

Vanaf begin dit jaar zijn we (na een jaar pauze) opnieuw het werk en de projecten van Present Almelo flink aan het promoten onder vluchtelingen en instanties die vluchtelingen in Almelo begeleiden. Present Almelo zet zich namelijk graag in met en voor nieuwkomers.

Integreren in een nieuwe samenleving en cultuur is niet eenvoudig. Voor nieuwkomers is hierin het contact met Nederlanders van groot belang om een nieuw leven op te kunnen bouwen en te integreren. Contact & ontmoeting = Present zijn 😉 Daarom dragen wij graag een steentje bij en zetten wij ons in om ontmoetingen tussen Almelose stadgenoten en nieuwkomers te facilitairen.

Dit doen we natuurlijk op een manier die perfect bij ons past. Laagdrempelig, afgebakend, impactvol en op verschillende manieren.

De eerste resultaten

In totaal hebben we in 2021 nu al 14 AZC bewoners in kunnen zetten op projecten. Tot groot enthousiasme bij alle deelnemers. Statushouders die mee willen doen met onze projecten behandelen wij als ‘gewone’ flexers. Zij wonen inmiddels in Almelo en kunnen dus structureel meedoen met onze projecten. We begeleiden ze, samen met onze bestaande flexers, natuurlijk wel goed.

De eerste twee statushouders als flexer in 2021 zijn een feit! Habtom en Anas van harte welkom bij Present Almelo. Via de link, klik op een naam, stellen ze zich graag aan je voor.

Mix & Match

Dit zijn eigenlijk onze ‘standaard’ groepsprojecten (praktisch en sociaal), waarbij in dit geval nieuwkomers samen met Almelose burgers één groep(je) vormen. Het samen optrekken én de gezamenlijke uitvoering van het vrijwilligersproject levert mooie en betekenisvolle effecten op. Denk bijvoorbeeld aan ‘al doende’ het beoefenen van de Nederlandse taal, door nieuwe plekken te ontdekken en nieuwe mensen te leren kennen leren ze meer over de Nederlandse cultuur en Almelose maatschappij. Daarnaast worden ze geactiveerd om iets te doen en dat draagt bij aan participatie.

Walk & Talk

Naast Mix & Match kunnen nieuwkomers ook meedoen met Walk & Talk. Onze nieuwste actie, klik hier voor meer info. Al wandelend nieuwe mensen en de stad beter leren kennen, zelfs in coronatijd!

Ons werk en projecten zijn gepromoot bij Avedan (project Meedoen), zodat bewoners van het AZC mee kunnen doen, maar ook bij team inburgering van Gemeente Almelo, Stichting Vluchtelingen Werk Almelo en COA.

Klein presentje voor nieuwkomers

Om de nieuwkomers die meedoen met praktische projecten een warm welkom te geven, krijgen ze van Present Almelo een gratis setje werkhandschoenen en een bidon. Dit is gesponsord door de groenvoorziening van Gemeente Almelo. Dank!

Op de foto zie je uitreiking van de presentjes door Gemeente Almelo aan Present Almelo.