Pieter Cnossen nieuwe directeur Present Nederland

11 november 2018

“Voorrecht om beweging van smaakmakers aan te voeren”.

Pieter Cnossen (40) wordt per 1 januari 2019 de nieuwe directeur van Present Nederland. Hij volgt Tiemen Zeldenrust op. Cnossen is nu werkzaam als adviseur in de gezondheidszorg. Tot voor kort was hij tien jaar lang de bedrijfsleider van de 4e Musketier die onder verschillende merken mannen en vrouwen inspireert om vanuit het hart te leven en zich in te zetten voor sociale gerechtigheid. Cnossen: “Present heeft zich de afgelopen 15 jaar bewezen als een innovatieve vrijwilligersorganisatie die de samenleving uitdaagt te blijven omzien naar elkaar door unieke ontmoetingen te creëren. Ik zie er naar uit om met de politiek, zorgorganisaties, onze professionals en de talloze vrijwilligers antwoorden te blijven vinden op de grote maatschappelijke uitdagingen. Present wil daarin een beweging van smaakmakers zijn.”

Hoewel de scheidend directeur Tiemen Zeldenrust in de zomer zijn vertrek aankondigde, was een opvolger niet zomaar gevonden. Voorzitter Erik Dannenberg: “Present is ontstaan uit een diepe betrokkenheid op de samenleving die steeds meer sociaal armen kent. Wij willen een verbindende schakel zijn, omdat we overtuigd zijn dat samenleven begint met omzien naar elkaar. Een persoon vinden die deze passie deelt, uitdraagt en een beweging kan aanvoeren vind je niet zomaar. Met Pieter Cnossen denken we de juiste persoon te hebben gevonden die zijn maatschappelijke passie combineert met veel ervaring om mensen te mobiliseren en innovatieve oplossingen te bedenken.”

Strijden tegen armoede en eenzaamheid

Pieter Cnossen richtte na zijn studie bestuurskunde samen met drie vrienden de stichting de 4e Musketier (4M) op. Niet vermoedend dat het in 10 jaar tijd zou uitgroeien tot een internationale mannenbeweging in 11 landen. Hun fondsenwervingsevent ‘de Muskathlon’ werd in de afgelopen jaren éen van de grootste fondswervingsevenementen binnen Nederland. Cnossen vond het na 10 jaar tijd voor een nieuw avontuur. Cnossen: “Ik wilde mijn passie voor sociale gerechtigheid op een nieuwe plek voortzetten. De armoede en eenzaamheid in Nederland raakt me. Ik ben een doener en vanuit mijn geloof sterk gemotiveerd om in actie te komen. Gerechtigheid tastbaar maken doet Present op een effectieve manier. Mede vormgeven aan een beweging van mensen die in de samenleving echt verschil maken is een voorrecht.”

Sociaal isolement vs netwerksamenleving

Volgens Cnossen liggen er belangrijke uitdagingen in het verschiet, zowel intern als extern.
“De moderne netwerksamenleving biedt volop kansen om te communiceren voor elke generatie en op elke afstand. Veel grootouders hebben meer contact met hun kleinkinderen dan vroeger. Tegelijkertijd komen meer mensen in een isolement ,omdat vertrouwde structuren als kerken en verenigingen wegvallen. Zonder netwerk ben je heel kwetsbaar. Present wil netwerken met elkaar blijven verbinden. Daarnaast bouwen we verder aan de groeiende beweging van ruim 70 lokale stichtingen, werkzaam in 135 gemeenten. Ik hou van het aanmoedigen en coachen van professionals en vrijwilligers. Ik zie dat binnen Present perfect op zijn plaats vallen!”

Present als verbindende schakel

Sinds de oprichting in 2003 koppelt Present op inmiddels ruim 70 plekken in het land groepen vrijwilligers op projectbasis aan mensen die praktische of sociale hulp kunnen gebruiken. Het is onze missie om mensen te laten ervaren wat zij voor hun medemens kunnen betekenen. Het gaat op jaarbasis inmiddels om zo’n 40.000 vrijwilligers, waarvan velen voor het eerst vrijwilligerswerk doen. In samenspraak met hulpverleners  wordt een passend project georganiseerd dat zowel voorziet in een gelijkwaardige ontmoeting als in een praktische oplossing voor de hulpvraag. Het onafhankelijk onderzoeksbureau IPW onderzocht onlangs projecten van Present waarbij de maatschappelijke waarde in enkele gevallen opliep tot € 35.000 per project. Met deze projecten werd bijvoorbeeld uithuiszetting voorkomen, een terugkeer uit een kliniek versneld of de schuldhulpverlening opgestart. Daarnaast is er sprake van positieve impact op alle andere betrokken zoals hulpverleners, vrijwilligers en andere betrokkenen.

Het team van Present Almelo wenst Pieter veel succes en zegen in zijn werk voor Present Nederland!