Verhalen

Kok voor één dag

Jacqueline Sibon, eventmanager bij Qredits, was, samen met vier collega’s, voor één dag kok voor Stichting de Eethoek, een gaarkeuken in Almelo. Samen met een team van vrijwilligers bezorgt boegbeeld Monique daar, haar 80 gasten twee gezonde maaltijden per week. Vers gekookt met, soms gesponsorde of gedoneerde, ingrediënten voor nog geen 1 euro per persoon. ‘Dat kwam wel even binnen’, zegt Jaqueline, toen ik thuiskwam en het vergelijk maakte mijn eigen budget voor eten’. Dat maakt je wel extra dankbaar. Maar het is bizar dat zoiets als de Eethoek nodig is in Nederland.

Een goede match

‘De Eethoek past heel goed bij Qredits. Monique was ook ondernemer en kwam financieel in zwaar weer terecht. Uit eigen ervaring weet zij dus hoe moeilijk het kan zijn zonder geld. Bij Qredits verstrekken we kredieten en en we trainen en coachen ondernemers. Een goede match dus.

Jacqueline: We maakten hachee met een flink aantal kilo’s rundvlees die al lang in de koelkast lag te wachten op bereiding. Met de extra handen van Qredits was er eindelijk tijd deze klus op te pakken. Ook hielpen we met het inpakken van 80 tassen met voeding voor de herfstvakantie. De Eethoek is dan dicht. Zo werd ook in die week de twee gezonde maaltijden gegarandeerd.

Een dag van verbinding

Als extra deden we boodschappen en de bereiding van liters erwtensoep. Het was dankbaar werk. We zijn de hele dag bezig geweest. Het was zo leuk om samen met collega’s de schouders eronder te zetten. Ook leuk dat er collega’s bij waren uit andere plaatsen die elkaar niet zo vaak zien. Zo werd het een dag van verbinding.

Ik vond het opvallend hoeveel jonge vrijwilligers er rond liepen bij de Eethoek, dat had ik niet verwacht. En dat er ook zoveel extra hulp wordt gegeven door een gesprekje of hulp bij het invullen van een formulier bijvoorbeeld. Tijdens de koffie vertelde Monique haar levensverhaal en haar connectie met de doelgroep. Uit eigen ervaring weet zij hoe moegestreden je kunt zijn als je financiële problemen hebt. Haar verhaal raakte ons allemaal.

Samen hetzelfde doel

Als je samen mensen wil helpen dan lijkt het of de neuzen vanzelf dezelfde kant op draaien. Je hebt samen hetzelfde doel. Ieder van de 100 medewerkers van Qredits doet één keer per jaar een project voor Present, al 13 jaar lang. Dat kan een praktisch of sociaal project zijn, dat mag je zelf kiezen. Zo hebben we dit jaar een kippenhok getimmerd, we zijn met naar de dierentuin geweest met bewoners van een zorginstelling, we hebben een speeltuin geschilderd, we hebben in de voedselbank geholpen. Present heeft uiteenlopende soorten hulpvragen.

Het was een waardevolle ervaring samen met collega’s!