Vluchtelingen Present

Je hebt het verlangen om iets voor vluchtelingen te betekenen. Ze allereerst een warm welkom bieden of ze juist graag beter leren kennen. Alleen …… weet je niet zo goed wat je kunt doen, hoe je dit wilt doen en waar je moet beginnen.

Welkom bij Present, in dit geval ben je bij ons aan het juiste adres. Wij zetten bij al onze projecten met en voor vluchtelingen namelijk eerst in op éénmalige ontmoeting. Daarna komt misschien de rest 😉 Dit betekent dat je op een laagdrempelige en leuke manier in contact kunt komen met vluchtelingen, passend bij de werkwijze van Present.

Hoe werkt het?

Met jouw groep (denk aan je vriendengroep, gezin, kerk/kring, jeugdgroep, collega’s of andere groepen) geef je aan wat je wilt doen met en voor vluchtelingen:
  • Wil je iets praktisch doen, dan bedenken jullie zelf wat je zou willen doen (tuinieren, klussen, opruimen, schoonmaken) en is een Mix & Match project waarschijnlijk het meest geschikt.
  • Wil je liever een project waar ontmoeting en gezelligheid centraal staat, dan is een Funproject het meest geschikt.
  • Wil je een keer koken en gezellig eten met vluchtelingen bij jullie thuis? Dan is Meet & Eat geschikt.  De eerstvolgende editie is op zaterdag 9 maart 2019 en daar kun je nu al voor aanmelden.

Denk niet te groot

Je moet ergens beginnen en besef goed dat ook tijdens een eerste (éénmalige) ontmoeting je direct bijdraagt aan verbetering van hun welzijn en integratie (wederzijds!). Want: je ontmoet, praat, vertelt, hebt plezier en deelt. Je leert de verhalen achter ‘de vluchteling’ kennen en ontdekt dat ze ‘gewoon’ mensen zijn. Mensen zoals jij en ik. Hoe bijzonder is dat!

Voor vluchtelingen is het van enorme waarde om allereerst welkom geheten te worden. Maar ook om nieuwe mensen (buiten het AZC of hun eigen kringen) te ontmoeten. Stichting Present heeft op deze manier zelf ook al veel vluchtelingen ontmoet en gesproken en we zijn geraakt door hun levenslust en warmte. Ondanks hun zorgen, proberen ze iets van hun dagelijks leven te maken en willen ze erop uit, ontmoeten en iets terug doen voor de Nederlandse maatschappij.  Echter, door taalbarrières, beperkte mogelijkheden in middelen- denk bijvoorbeeld aan vervoer, is dit voor hen helemaal niet zo vanzelfsprekend.

Wil jij je samen met jouw groep aanmelden voor een ontmoeting met vluchtelingen? Vul dan onderstaand formulier in. Of neem gerust contact met ons op.

*vluchtelingen: bewoners AZC, statushouders, bewoners huize Alexandra.

Ja, ik heb interesse in het project Vluchtelingen Present en wens een kennismaking/presentatie.

De projecten voor vluchtelingen worden mogelijk gemaakt door financiële steun van het Oranje Fonds en een subsidie van Gemeente Almelo.