Mix & Match met vluchtelingen

Vanuit een onveilige situatie komen vluchtelingen ons land binnen in de hoop een nieuw bestaan op te kunnen bouwen. Na het doorlopen van een asielprocedure met positieve afloop krijgen zij een verblijfsvergunning voor een periode van 3 of 5 jaar een woning toegewezen.

Integreren in een nieuwe samenleving en cultuur is niet eenvoudig. Het contact met Nederlanders is van groot belang om een nieuw leven op te kunnen bouwen in de Nederlandse samenleving.

Almelo kent ook een instroom van vluchtelingen. Naast dat we een groot AZC hebben waar vluchtelingen zich tijdelijk huisvesten, ligt er in Almelo ook de uitdaging om nieuwkomers met status te huisvesten én in te burgeren.

Samen bruggen bouwen

Stichting Present zet zich graag in voor nieuwkomers. We facilitairen ontmoetingen tussen vrijwilligers(groepen) en vluchtelingen. We hebben daar een paar mooie projecten voor bedacht. Deze projecten zijn helemaal des Presents; laagdrempelig om aan mee te doen met de visie dat door ontmoeting je samen ontdekt wat je voor elkaar kunt betekenen! Bruggen bouw je immers samen! Steentje voor steentje…

Wat kun je doen?

Heb jij het verlangen om in contact te komen met vluchtelingen? Doe samen met je gezin, vriend of vriendin, kerkgroep of als individu een project met en voor vluchtelingen.
Je mag zelf bepalen wat je wilt doen, maar je kunt ook meedoen met de volgende projecten, gericht en ontwikkeld om samen met vluchtelingen aan deel te nemen:

Mix & Match

Een praktisch of sociaal Present project samen met vluchtelingen.

Vluchtelingen in Almelo zoeken soms een zinnige dagbesteding, willen hun netwerk vergroten en oefenen graag de taal.

Wat is er dan leuker dan samen een Presentklus aan te pakken? Denk aan samen een verwilderde tuin aanpakken, een kinderkamer opknappen, maar denk ook aan samen een groep vormen en bijvoorbeeld gaan wandelen met ouderen. Je zet je samen met vluchtelingen in op een maatschappelijk project.

Doe je mee?

Denk niet te groot

Heb jij een ander leuk idee dan bovenstaande en wil je hierin graag wat betekenen voor vluchtelingen? Meld je dan ook aan via onderstaand formulier of neem gerust contact met ons op.

Ja, ik heb interesse in het project Vluchtelingen Present en wens een kennismaking/presentatie.