Welkom thuis

Klussen in het eerste huis van een vluchteling – dat is ”Welkom Thuis

Welkom in je nieuwe huisAls vluchtelingen na hun procedure een status krijgen (ze worden dan officieel statushouders genoemd) en een woning krijgen toegewezen, moet er in korte tijd vaak veel gebeuren. Het huis bewoonbaar maken, een schilderbeurt en wie weet kleine klusjes. Soms kan de tuin wat zorg gebruiken.

De woning die toegewezen is, staat vaak ergens anders dan het AZC waar de statushouders eerst woonden. Soms komen ze van 200 kilometer verderop naar Almelo, waar ze nog niemand kennen. In korte tijd van een huis je thuis maken is voor statushouders hierdoor soms erg lastig. COA en Vluchtelingenwerk Almelo kunnen daarom beroep doen op groepen vrijwilligers via Stichting Present.

Samen (soms helpen statushouders ook mee) kun je met een groep in één dag veel werk verzetten en draag je enorm bij aan het welzijn van deze statushouders. Je biedt ze praktische hulp, maar geeft ze een warm welkom door het creëren van hun thuis. Daarnaast is het vaak ook een gezellige dag waarbij je elkaar wellicht ook beter leert kennen!

Lijkt het je leuk en zinnig om hierin een handje te helpen? Meld je dan aan voor ‘welkom thuis’:

Aanmelding welkom thuis

Ja, ik wil graag helpen een thuis te creëren voor nieuwkomers!

Bij het maken van de match zijn wij afhankelijk van binnenkomende hulpvragen. Het kan soms even duren, voordat we jou en je groep kunnen matchen aan nieuwkomers die hulp nodig hebben. Soms kan het ook zijn dat we op korte termijn jullie als groep nodig hebben. We zijn bij deze werkvorm grotendeels afhankelijk van externe partijen. We hopen en rekening hierin op jullie begrip en flexibiliteit.